Ministerstvo rozhodovalo o přidělení jednotlivých linek v tzv. rozstřelu, kdy vybíralo výhodnější nabídku. Tu pro trať Pardubice-Liberec-Ústí nad Labem podala Arriva, která nabídla na sedm let o 302 milionů výhodnější nabídku než České dráhy. Celkově dostane soukromý dopravce za sedm let skoro 1,24 miliardy korun. "Zároveň nám garantuje, že od půlky prosince obsluhu této trati zvládne s kvalitními vlaky a personálem," uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Státní dopravce naopak pro následující dva roky obhájil pozici na trati z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Za celý kontrakt dostane 232 milionů korun.

"Na obou tratích bude od poloviny prosince možné používat také jednu jízdenku pro případné navazující spoje jiných dopravců," připomněl Havlíček. Jednotná jízdenka na vlaky všech dopravců by od poloviny prosince měla fungovat na celé železniční síti.

Ministerstvo rozděluje provoz na státem objednávaných linkách v rámci postupné liberalizace železnice. Většinu z nich provozují stále České dráhy, sedm tratí ovšem resort přidělil soukromým dopravcům. Arriva jich po získání linky z Pardubic do Ústí bude mít pět, po jedné pak RegioJet a GW Train Regio. Mezi tyto dopravce plánuje ministerstvo v následujících měsících rozdělit přes 400 milionů korun jako kompenzace za omezení provozu na těchto tratích během jarního nouzového stavu.

Ministerstvo vybírá provozovatele objednávaných linek formou přímého přidělení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případné alternativní návrhy jiných dopravců. Pokud nedostane ministerstvo jiné nabídky, jedná o přímém zadání pouze s ČD. Po roce 2023 bude muset pro všechny tratě vyhlašovat veřejné soutěže.