Jen málokdo si však uvědomuje, jak náročné technické kontroly musejí trolejbusy před samotným výjezdem absolvovat, aby komfort a pohodlí cestujících byly co možná nejlepší.

Pravidelné kontroly jsou důležité

„Trolejbusy procházejí denním ošetřením maximálně po třech dnech provozu. Každý den před výjezdem je měřením překontrolován izolační stav vozu. Kromě toho jsou prováděny v závislosti na počtu ujetých kilometrů různé stupně plánované údržby v rozsahu dle návodu na údržbu dodaného výrobcem vozidla," vysvětluje mluvčí dopravního podniku Luboš Heřman s tím, že vlivem pravidelných a včasných kontrol nemají ústecké trolejbusy téměř žádné závady.

Jednou za dva roky je na voze navíc vykonána i technicko-bezpečnostní zkouška revizním technikem, která se dá přirovnat k technické prohlídce jako u osobního automobilu.

„Její součástí je i pravidelná revize elektrického zařízení. Na základě výsledků této prohlídky je trolejbusům povolen další provoz. U těch nejstarších trolejbusů, se kterými se počítá s vyřazením, se již neprovádí a jejich provoz končí dnem platnosti této zkoušky," zmiňuje Heřman.

Rozlučka s raritním trolejbusem

S jedním takovým se Ústí rozloučilo minulý týden. Šlo o poslední cedulový kloubový trolejbus Škoda 15Tr 02/6 s rokem výroby 1989, který byl v Česku a na Slovensku v provozu.

„Projel si své známé točny na Severní Terase, zamířil do centra a spokojeně se před půlnocí odebral do Všebořic, kde jeho spanilá jízda skončila. Vozidlo urazilo celkem 1 256 345 km během necelých 27 let provozu," doplnil Heřman.

Z pohledu laika nejevil trolejbus sebemenší známky toho, že by něco nefungovalo. „Naším cílem je, aby všechna svěřená vozidla byla v perfektním technickém stavu." uvedl vedoucí střediska údržby trolejbusů Petr Dolejš.

Unikátní vůz se prý řídil velmi dobře. „Navzdory svému stáří se vyznačoval vysokou spolehlivostí, odolností a jednoduchostí, kterou mu modernější vozy mohou jen závidět," řekl řidič Martin.