Než můj veterán docestoval, radil mi jeho bývalý majitel, abych dřevěné díly ošetřil proti termitům. Během plavby do Evropy jsem se bál, že půjde ke dnu kvůli hurikánu. Kompletní renovace „po americku"? Jen „na oko". To jsou poznatky Miloslava Trubače.
Kde jste svého veterána získal?
Veterána jsem si našel na americkém inzertním serveru a přes zprostředkovatele zajistil koupi v USA a dovoz do ČR. Auto bylo v zachovalém pojízdném stavu po „údajné" starší renovaci. Později jsem teprve zjistil, že renovace proběhla „americkým" způsobem, tedy spíše „na oko", a proto nyní provádím renovaci znovu. K automobilu bylo mnoho náhradních dílů, včetně motoru, část z těchto dílů nyní renovuji a používám při opravě.
Kudy k nám Franklin přicestoval?
Nakládka na podval, Fallbrook, Californie, převoz do přístavu Houston, zde nakládka do kontejneru a nalodění, lodí do přístavu Hamburg, překládka kontejneru na železnici, dovoz do Prahy a překládka na kamion, převoz do Ústí nad Labem, zde proclení a vykládka. V době nakládky na loď se hnal na Mexický záliv k přístavu Houston hurikán Ike, takže se dovoz stal i adrenalinovým zážitkem, zda veterán neskončí na dně oceánu. Denně jsem sledoval postup hurikánu. Naštěstí neskončil a po třech měsících od koupě jsme veterána vykládali z kontejneru.
Víte něco o historii toho vozu?
O historii vozu moc nevím, pouze z informací od předchozího majitele Roye Costella. Ten vlastnil automobil od roku 1994 a kromě výměny palivového čerpadla neprováděl na automobilu žádné větší opravy a používal ho jen ke krátkým výletům. V dopise mi radí, abych dřevěné části automobilu ošetřil proti termitům.
Jak se Franklinovi žije u nás, v Čechách?
Po dovozu v roce 2008 jsem na automobilu vyměnil kompletně elektroinstalaci, která byla v havarijním stavu, provedl drobné opravy a automobil začal používat, tedy jezdit na veteránské akce, poprvé jsme vyjeli 1. května 2009. Při návratu z akce Historici v Roudnici jsme však již nedojeli a automobil museli „přitáhnout".
Od té doby ho opravujete?
Přesně tak. Od té doby rozebírám a rozebírám a postupně zjišťuji skutečný stav automobilu a jeho jednotlivých částí, a když rozeberu další díl a zjistím, že není v podle mne dokonalém stavu, tak ho demontuji a sám nebo odbornou firmou ho nechám renovovat. Opravy jsem začal palivovou soustavou, to byl důvod „stávky" automobilu, následně provádím repasování brzdového systému, kol, mazání a tak dále. Termín dokončení renovace si proto netroufnu odhadnout.
Co zážitky, máte s ním nějaké?
Veškerou práci a starost s renovací však nahradí jízda tímto 80 let starým automobilem, zvlášť když jedeme v dobových kostýmech a přeneseme se tak do historie. Čtyři a půllitrový vzduchem chlazený motor má úžasný zvuk a při své hmotnosti 1780 kg i výborné jízdní vlastnosti, zejména akceleraci. Pouze poloměr zatáčení je větší než u současných automobilů. Jízda veteránem je opravdový zážitek, proto doufám, že již brzy opět vyjedeme.
Mluvíte v množném čísle …
S manželkou máme společný zájem o historii a všechny historické předměty, starožitnosti, starožitný nábytek, historické stavby a také automobily. Manželka vlastní automobil Škoda Felicia z roku1960, který v současné době také renovujeme. A na víc platí pro muže: „Kdo si hraje, nezlobí."
Je ještě další veterán, po kterém prahnete?
I když se o historické automobily a motocykly zajímám již delší dobu, je můj první vlastní veterán až tento, Franklin 145. Od doby nákupu automobilu se datuje i mé působení v klubu. Líbí se mi zejména velké americké automobily, a motocykly Harley Davidson, v současné době však o koupi dalšího veteránu z finančních i časových důvodů neuvažuji. Musím dokončit právě prováděné renovace.
Franklin 145Výrobce: Franklin Automobile Company Syracuse, N.Y. Rok výroby: 1930. Motor: vzduchem chlazený šestiválec OHV. Obsah: 274 cu in (tj. 4,49 litru). Vrtání: 3 1/2". Zdvih: 4 3/4". Výkon: 95 HP při 3100 otáčkách. Max. rychlost: asi 135 km/h. Spotřeba: 15 – 20 l/100 km. |