Požár tu v sobotu 19. ledna po obědě rozpoutalo porouchané turbodmychadlo polského kamionu. Přesto harmonogram oprav stanovuje, že v pátek před půlnocí už tudy zase budou jezdit auta v obou směrech.
Oba tubusy tunelu zůstali v obou směrech od 12 do 15 hodin zcela neprůjezdné. „Hořící kamion dojel na konec zálivu. To už mu od turba chytla kabina, řidič vystoupil u spolujezdce,“ popsal tunelový technik Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) František Boubelík, který se podílí na opravách.
Jen díky bezpečnostním prvkům tunelu a poté rychlé reakci složek Integrovaného záchranného systému (IZS) se nikomu nic nestalo. „Zasahovaly dvě hasičské jednotky, jedna z Perovic, druhá z ústeckých Všebořic,“ upřesnil mluvčí hasičů Ústecka Lukáš Marvan.
Bezpečnostní systém spustil poplach už ve chvíli, kdy čidla zaznamenala černý kouř hořící nafty a motoru. „Hasiči dorazili do osmi minut. Přibližně tři minuty poté jej dostali pod kontrolu a škody zcela minimalizovali,“ pokračoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Požár kamionu v tunelu Panenská na dálnici D8, sobota 19. ledna 2019. Zdroj: ŘSD
Ve stejnou chvíli, kdy dostali zprávu o požáru v tunelu záchranné složky, informaci o mimořádně nebezpečné situaci obdrželo i ŘSD. Od dispečinku po pražskou centrálu. To ovšem není vše, Systém zároveň spustil automatizovaná protipožární opatření.
„Systém je nastaven, aby odváděl konkrétním směrem a rychlostí spaliny. To zabraňuje rozfoukání plamenů a umožňuje nástup záchranářů. Zároveň se aktivovaly a odemkly únikové cesty a ventilátory současně tunely natlakovaly tak, aby se lidé nepohybovaly v kouři,“ přiblížil mluvčí Rýdl.
Řidič vyvázl bez zranění
Řidič polského kamionu tak mohl bezpečně a ve zdraví uniknout z nebezpečí. Tím to ovšem pro něj, respektive pro jeho zaměstnavatele nekončí. Přímé škody na zařízení tunelu sice dosáhly přibližně jen tří milionů, ale ty souběžné přidaly další čtyři. „Vymáhat je budeme po pojišťovně provozovatele kamionu,“ poznamenal technik Boubelík.
Dle předběžných úředních odhadů a to včetně kamionu, vystoupala celá suma na dvě desítky milionů korun.
Během zásahu a odtažení vraku policie odkláněla dopravu v obou směrech. Objízdná trasa pro osobní auta vedla přes Knínice a Petrovice, náklaďáky uvázly na dálnici v kolonách. Včera dorazil do tunelu na setkání se zástupci ŘSD Pavel Fiala z krajské dopravní policie. „Sbíráme informace, abychom po jejich vyhodnocení mohli v budoucnu postupovat v podobné situaci ještě efektivněji,“ vysvětlil.
Není to ostatně první požár, který tunel Panenská pamatuje. Loni 14. června vzplanul osobní automobil nedaleko místa, kde v sobotu hořel polský kamion. Byl to ale menší požár a hasiči ho uhasili velmi rychle. Na technologii tunelu nezanechal žádné škody.
Po devastujících plamenech už zbyla jen oprýskaná barva na tunelové klenbě. Jejich teplota dosahovala v těchto místech kolem 250 stupňů. V požářišti samotném pak přes 600 stupňů Celsia.
Servisní firma sem najela v pondělí a od té doby se její pracovníci nezastavili. Touto dobou už za pomoci vysokozdvižné plošiny instalují namísto té zničené novou technologii.
„Souběžně během uzavření tubusu provádíme i běžnou údržbu, chceme ten čas efektivně využít. Ve čtvrtek nově nainstalované prvky odzkoušíme a v pátek padne rozhodnutí v kolik hodin sem pustíme provoz,“ dodal mluvčí ŘSD Rýdl.
Uzavřený tunel Panenská Kamion plný autobaterií hořel v sobotu 19. ledna odpoledne v tunelu Panenská na dálnici D8 ve směru na Německo. Na místě zasahovali hasiči, při požáru se nikdo nezranil. Oba tubusy tunelu byly od 12 do 15 hodin neprůjezdné v obou směrech. Objízdná trasa pro osobní auta vedla přes Knínice a Petrovice, kamiony čekaly na dálnicích v kolonách. Oheň poškodil bezpečnostní systémy a technologické vybavení tunelu ve směru na Německo. Doprava je vedena levým tunelem obousměrně. Otevření obou směrů ŘSD plánuje do páteční půlnoci.