Nejvíc nehod seniorů policie eviduje na Liberecku a Ústecku. Oba okresy jsou nejlidnatější s krajskými městy, které jsou i dopravními křižovatkami. Proto je tady koncentrace obyvatel i řidičů seniorů vyšší.

NEJVÍC NEHOD ZPŮSOBÍ MLADÍ

Vůbec nejvíc ovšem bourají mladí lidé do 30 let, kteří nemají tolik zkušeností a na silnici víc riskují.

Mezi viníky dopravních nehod za první letošní pololetí jsou v Libereckém kraji na prvním místě řidiči ve věku od 25 do 30 let. Následuje věková skupina 20 až 25 let. V Ústeckém kraji nejvíc nehod způsobili řidiči ve věku od 20 do 25 let. Na druhém místě jsou řidiči od 40 do 45 let.

Věk se projevuje v charakteru jízdy řidičů i typu vozidel. Pro mladé a začínající řidiče je při výběru auta jedním z důležitých faktorů vzhled a výbava. Auto musí být atraktivní a plné elektroniky.

ZÁJEM JE HLAVNĚ O STARŠÍ ŠKODOVKY

Naopak senioři hledají auta s co nejjednodušším ovládáním. „Jezdím ve starém favoritu. Na cestu do obchodu a k lékaři mi to bohatě stačí," podotýká šestašedesátiletý Milan z Liberce.

Za nový modernější model by své auto nevyměnil. „Starší lidé při výběru auta nehledí na výkon ani nejnovější technické vymoženosti. Raději sáhnou po autě takzvaně bez výbavy," říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Dokládají to i statistiky prodejů za uplynulý rok a půl. U seniorů vedou škodovky s manuální převodovkou a maloobjemovým benzínovým motorem. Takové vozy volí přes 70 procent starších řidičů. „Nejčastěji kupují vozy staré do 10 let," dodává Topolová.

I když je auto starší, základní bezpečnostní výbava mu zpravidla nechybí. Například ABS je povinnou součástí každého nově vyrobeného auta od roku 2004. Airbagy se také staly nedílnou součástí většiny aut. Některým ale chybí elektronický stabilizační systém ESP, který pomáhá stabilizovat auto přibrzděním některého z kol, například při rychlém průjezdu zatáčkou.

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti varuje, že chybějící prvky pasivní i aktivní bezpečnosti zvyšují riziko vážných následků při nehodě. „V době, kdy je možné koupit kvalitně vybavené auto i na úvěr, je zbytečné na bezpečnostní výbavě šetřit," říká.