Osm velkých montážních hal vyroste na pěti hektarech v sousedství Žďárku na Libouchecku. Nové montovny vygenerují 350 pracovních míst. Zároveň sem ale má každý den zajíždět sto náklaďáků a osmdesát dodávek. Přidají se ke kamionům, které už tak dost zatěžují obce na silnici I/13. Pokud haly vyrostou, příroda tu zároveň bude chudší o další chráněné druhy živočichů, jak vyplývá ze schválené EIA.

Investorem projektu je společnost D8 Žďárek. Chce areál stavět hned vedle Nupharo parku, silnice I/13 a dálnice D8. „Jedná se o plochu, kde došlo během dlouhodobé existence těsně přiléhajících dopravních staveb ke značnému snížení přírodní hodnoty území,“ uvádí firma v dokumentaci k posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

S tím nesouhlasí ekologičtí aktivisté, například ústečtí Přátelé přírody, kteří jsou účastníky řízení o udělení výjimky z ochrany pěti chráněných druhů fauny.

Trolejbus s pomocným bateriovým pohonem zkoušeli před časem v nedalekých Teplicích.
Nové trolejbusy zatím v Ústí jezdit nebudou. Dopravní podnik zrušil svou soutěž

Konkrétně ještěrky, slepýše, ťuhýka, bramborníčka a prskavce. Ředitel spolku Přátelé přírody Marian Páleník uvedl, že krajskému úřadu doporučují výjimku nevydat. „Veřejný zájem stavby hal nepřevažuje nad zájmem ochrany těchto druhů,“ poznamenal.

Libouchec podle starosty Jiřího Bolíka požadoval zpracování velké EIA a poté firmě prodal přístupovou komunikaci. „Je to takový ostrůvek mezi silnicemi. V podstatě jediné místo, kde se dá stavět,“ řekl Bolík.

Původně zde společnost chtěla vybudovat obrovský sklad. Proti tomu se ale zvedl odpor. Projekt navíc neměl oporu v územním plánu. Montovny součástek do automobilů však už v rozporu s územním plánem nejsou.

Plány stavět kolem Knínic a Žďárku výrobní haly zde byly i v minulosti. Například společnost CPI v okolí chtěla postavit logistické centrum a obří výrobní haly na 45 hektarech. Nedostala ale výjimku z ochrany zákonem chráněných druhů, konkrétně například na střevlíka zlatitého. Poté rozorala louky a polila je močůvkou, čímž veškerý hmyz zlikvidovala. Dostala za to vysokou pokutu od České inspekce životního prostředí.

Bývalá kolej K5 na Klíši.
Z bývalé koleje K5 nový vlastník neudělá ubytovnu. Záměrem jsou byty pro mladé