Živnostník Lukáš Kulhánek na sociální síti poukazuje na to, že státní zaměstnanci pobírají momentálně sto procent platu, přestože řadě sektorů hrozí bezprostřední krach. „Musel jsem ze dne na den zavřít svůj bar a byla mně přislíbena pomoc ve výši pět set korun denně. Z této částky si musí platit zdravotní a penzijní pojištění, samozřejmě zálohy na energie, což v mém případě dělá 14 tisíc korun. Takže na měsíc mně zbude na obživu tisícikoruna,“ popisuje svoji aktuální situaci. 

„Pomoc živnostníkům je naprostý výsměch, a to všem, co se pokouší uživit vlastní pílí. Státní úředníci pracují pár hodin týdně za stoprocentní plat,“ poukazuje živnostník.

Pravda to zřejmě je, co se Ústeckého kraje týče, jen někde. Podle zjištění Deníku je totiž situace na každém úřadě úplně jiná. Pod příslibem anonymity popsala svou pracovní náplň jedna z chomutovských úřednic. Jméno redakce zná. „Pracuji 17 hodin týdně, kdy v tom jsou úřední hodiny na magistrátu a pak hodiny na administrativu. Další práci z domova nařízenou nemám,“ líčí. Pobírá plný plat. „Jsou překážky na straně zaměstnavatele,“ vysvětluje. Podle zákoníku práce mají úředníci v tomto případě na sto procent nárok.

Chomutovská radnice informaci o tom, že úředníci pracovat z domova nařízené nemají, potvrdila. „Home office není možné podle zákoníku práce nařídit, takže nařízen ho nemá nikdo. S částí zaměstnanců byl na základě vzájemné dohody uzavřen dodatek k pracovní smlouvě, který řeší práci z domova,“ vysvětluje mluvčí města Zuzana Kroutilová.

Kolik procent zaměstnanců má ve smlouvě dodatek město blíže nespecifikovalo, upřesnilo ale, u jakého množství zaměstnanců je to vůbec možné. „Práci z domova může vykonávat, vzhledem k povaze práce, zhruba čtvrtina zaměstnanců. U zbytku to bohužel není možné,“ doplňuje Kroutilová.

Úřednice, se kterou byl Deník v kontaktu, ale vylučuje, že by sto procent příjmu byla nezasloužená odměna. Poukazuje na velký stres z nedostatku času, kterému jsou nyní zaměstnanci úřadu vystavení. „Mám velkou spoustu práce, která je časově náročná, a nevyhovuje mi, že jsem tu jen dva dny v týdnu. Musí být hotové všechno, jako kdybych byla v práci pět dní, ale jsem tu jen dva,“ tvrdí.

Zákonné lhůty pro vyřizování se podle ní neprotahují a jiný režim práce na občany nijak nedopadá. „Snažíme se lhůty zkracovat i za cenu vyčerpaní úředníka. Na spoustě jiných měst využívají celou lhůtu, aby byli úředníci v pohodě a nemuseli administrativu odsouvat a měli každý den splněno všechno,“ popisuje. Po jarní vlně epidemie prý musela dělat přesčasy, aby zejména administrativní náplň své práce, která nemá zákonné lhůty a je jí možné odsouvat, rychle vyřídila.

V Klášterci nad Ohří je situace jiná. Jak upřesnila tajemnice úřadu Radka Hodicová, překážky na straně zaměstnavatele nejsou u žádného zaměstnance. Kombinuje se tu práce na pracovišti po skupinách a home office. „Ve srovnání s velkými úřady jsou u nás funkce a agendy často kumulovány, zaměstnanci kromě své agendy doma pracují například na revizi různých směrnic, absolvují zákonná školení, pracují na přípravě nových projektů, předpisů a podobně,“ vyjmenovává Hodicová. Někteří zaměstnanci zároveň pracují i jako dobrovolníci v domově pro seniory, čehož si podle Hodicové radnice cení.

V dalším okresu, v Mostě, má část zaměstnanců státní správy práci z domova k práci na pracovišti nařízenou. „V plném rozsahu pracovní doby vykonává práci z domova přibližně dvanáct procent zaměstnanců, další zaměstnanci pak kombinují práci z domova s prací na pracovišti,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Klára Vydrová. „U zbývající části zaměstnanců je zajištěno jejich střídání na pracovišti,“ pokračuje.

Překážky na straně zaměstnavatele u části zaměstnanců vznikly. Jedná se především o pracovníky takzvaných klientských pracovišť, jejichž práci nelze mimo přepážky vykonávat. Nebo se to týká těch, kteří pracují v zařízeních zavřených vládou – turistické informační centrum, klub národnostních menšin, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež.

Na úrovni hejtmanství využívá home office k úředním hodinám ještě 95 procent zaměstnanců. Se zbylými pěti procenty nemohl být home office sjednán. „To je dáno zejména charakterem jejich práce, kdy výkon práce je přímo svázán s konkrétním pracovištěm, nebo z důvodů technického rázu,“ upřesňuje mluvčí krajského úřadu Martin Volf.