Tramvaje jezdily po Ústí od roku 1899. "Tramvajová doprava byla tehdy mimořádná tím, že jako úzkorozchodná byla nejrozsáhlejší na tehdejším českém území," připomněl ČTK historik ústeckého muzea Martin Krsek. Naposledy vyjely ve městě v roce 1970. "Věřilo se, že autobusy budou flexibilnějším prostředkem. Tato představa se ukázala být za pár let falešnou, kvůli výraznému dopadu na životní prostředí byla v roce 1988 spuštěna trolejbusová doprava," doplnil.

Ve městě zůstala řada historických vozů, které však hnily na zahrádkách jako úly nebo chatky. Řadu z nich prodalo Ústí Liberci, kde je opravovali a dnes se jimi pyšní. "Až před pár lety dopravní podnik jednu z roku 1960 převezl zpět z Liberce do Ústí. Myšlenkou bylo udělat z ní pomník tragického události z roku 1947," uvedl Krsek. V Ústí v onom roce při největším tramvajovém neštěstí v ČR zemřelo třicet lidí a dalších 45 bylo těžce zraněných. Z plánu nakonec sešlo a dopravní podnik řešil, co z vozem dál. Skončit mohl ve šrotu.

Nové vedení města nyní iniciovalo jeho záchranu, do níž se chtějí pustit nadšenci z ústeckého spolku Veteran Car Club. "Je to střípek historie, na kterou bychom mohli být pyšní, na to, že Ústí bylo důležitým dopravním uzlem. To bychom mohli ukázat. My máme zkušené odborníky, znalce v oblasti motorů, plechaře, ty můžeme poskytnout. Je to ale velké sousto, proto je především důležité sehnat peníze," popsala Marcela Kubátová-Uhrová ze spolku.

Vzniknout by mohl podle ní subjekt, který by sloučil zástupce města, muzea, dopravního podniku a spolku. Finance by pak sháněl z různých fondů. "Mým snem je vytvořit projekt, kdy by se spojili znalci, kterým je přes padesát, s mládeží, které by ukazovali, jak se zachraňuje historie," uzavřela Kubátová-Uhrová.