Podle jednoho z ústeckých hostinských je levnější samotné pivo. Ovšem hlavní způsob, jak lze na dovozu Zlatopramenu z Německa vydělat, jsou prý rozdílné ceny záloh na sud. „Sud Zlatopramenu stojí v Čechách asi 1300. V Německu ho seženete za asi 1200. Výraznější je rozdíl v zálohách. Zatímco v Německu zaplatíte 750 korun, v Čechách je to rovný tisíc," vysvětluje hostinský, který chce zůstat v anonymitě.

Možnost výdělku pak spočívá v tom, že prázdný sud vrátíte v Čechách a rozdíl záloh vám zůstane v kapse.

„Nemáme poznatky, že by se to dělo. Zatím se k nám takové informace dostaly jen zprostředkovaně," řekla Deníku mluvčí Heinekenu Zuzana Kosáková.

Hostinští, kteří by si takto chtěli zlatavý mok nakoupit levněji, ale mohou porušit zákon. Za účelem podnikání totiž nelze bez cla pivo dovézt, ačkoli jsou Česká republika i Německo součástí Evropské unie.

„Ze zemí EU lze pivo, alkohol a třeba tabákové výrobky dovézt jen pro soukromou spotřebu. Množství je navíc omezeno," uvedl mluvčí ústeckého celního ředitelství Jiří Nejedlý.

Například v případě piva lze dovést na osobu jen 110 litrů, tvrdého alkoholu jen deset litrů.

Celníci dodržování předpisů kontrolují, u hranic dělají akce s cílem takové obchodníky odhalit. S těmito případy se ale na severu Čech setkávají ojediněle. „Pamatuji si na případ vietnamského obchodníka z Liberecka, který takto nakupoval lahvovou plzeň do své večerky," uvedl Nejedlý.

Třeba u tvrdého alkoholu spojeného s Ústím, jako je Stará myslivecká, podobná praxe uplatnit nejde. „My do Německa nevyvážíme, proto tam naše značky nenajdete," vysvětlil mluvčí Granette & Starorežná Distilleries Petr Maxa. Dodal, že z poznatků, které jejich likérka má, plyne, že lze v Německu sehnat levněji dovozový alkohol, jako je whisky. „Balantýnka tam stojí asi o sto korun méně," uvedl.

Mnozí z Ústečanů do Německa za levnými nákupy jezdí pravidelně. „Neděláme to jen kvůli ceně. Ale i kvůli lepší kvalitě," uvedla Ústečanka Jana Linhartová. Cenově se prý v Německu vyplatí některé potraviny, kosmetika, prací prášky nebo značkové oblečení, hlavně ve výprodejích.