Pokud lidem žijícím ve vesnicích a na okraji Ústí nad Labem po silnici u Labe projede pod okny denně v pracovní den v průměru 11 500 vozidel a v Lovosicích dokonce 17 000, je to jenom proto, že není dosud dostavěn krátký úsek dálnice D8 na Litoměřicku. Takové jsou výsledky měření od ústecké firmy NTD group za rok 2013, evidující průjezd vozidel na D8 a na náhradních trasách dálnice.

V některých okamžicích v prosinci projelo přes ústeckou čtvrť Vaňov po „provizorní" D8, čili po silnici č. I/30, za hodinu na 900 vozidel. Tedy v průměru zhruba 15 aut a kamionů za minutu. Ve skutečnosti projíždí Vaňovem ještě více vozidel, protože jde o průměrnou hodnotu, jenže od půlnoci do čtyř hodin ráno je průjezd vozidel značně omezený.

Dálniční sen

Kompletní dálnice D8 uleví automobilovému provozu na Ústecku, Litoměřicku a Teplicku. Čekají na to netrpělivě starostové obcí a měst na objízdných trasách dosud chybějící části D8.

Jiří Ušák, vedoucí krajské dopravní policie, k tomu uvádí, že pokud by se měl v nejbližší době na něco těšit, nebylo by to v roce 2014, ale spíše až za další rok: „V té době má být konečně zprovozněna celá dálnice D8. Předpokládáme, že potom dojde k zásadním pozitivním změnám v nehodovosti. Ale koncem loňského roku nad tím visel otazník," uvedl Ušák.

Svah u Litochovic

Koncem roku ministerstvo dopravy varovalo, že neví, zda bude dálnice D8 přes České středohoří dokončena v řádném termínu, v roce 2015. Zdeněk Neusar, mluvčí ministerstva, upozornil, že záleží na výsledcích geotechnického průzkumu a projektu sanace sesunutého svahu u Litochovic na Litoměřicku.

Svah o rozměrech 200 x 500 metrů se na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice sesunul následkem silných dešťů loni 7. června.

Nebezpečí oddálení kompletního zprovoznění dálnice D8 přes území Ústeckého kraje na saskou hranici pro krajskou dopravní policii ale nepředstavuje černou můru.

„Stavitelé předpokládají, že se sanace stihne v průběhu dostavby dálnice. Byli jsme ujištěni, že termín bude dodržen. Očekáváme zprovoznění kompletní trasy dálnice D8 koncem roku 2015."

Statisíce vozidel

O trasu dálnice přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí více než 10 000 aut denně.

„Loni projelo k saské hranici po objízdných trasách nedokončené D8 méně vozidel, než jsme očekávali. V červnu vlivem dešťů došlo k sesuvům a povodním, byla tím omezena i trasa přes Bořislav, nejen podél Labe z Lovosic do Ústí n. L. Vaňova.Tlak pomohlo zmenšit nedávné otevření silnice R7, které na trase směrem na Bílinu a Teplice nabídlo jinou dopravní alternativu. Směrem do Německa k moři východně od Berlína budou směřovat jistě ve větší míře kamiony výhodnějším směrem přes Liberecký kraj po silnici R35," dodal Ušák.

Přesto letos přes Lovosice v rámci náhrady trasy D8 projelo přes 463 tisíc vozidel. Podél Labe v ústecké Pražské ulici (tedy na silnici č.I/30) v roce 2013 projelo 311 530 vozidel.

Pokud denní průměr průjezdu Pražskou ulicí loni přesáhl loni 11 tisíc vozidel, jde sice o velmi nepříjemně vysoké číslo, ale ještě v roce 2012 Pražskou ulicí během pracovního dne v průměru projelo přes 14 tisíc vozidel.