Musela si na to vzít úvěr, který stále splácí. Sankci vyměřil ROP Severozápad na základě auditů ministerstva financí, podle kterých podnik zřejmě omezil okruh možných uchazečů o dodávku vozů. "Firma se sankcí nesouhlasí a bude se bránit," ohradil se ředitel dopravního podniku Libor Turek.

Podnik vypsal na dodání trolejbusů výběrové řízení, do kterého se přihlásila jediná firma - Škoda Electric. Podle smlouvy měla nové vozy dodat v roce 2013. Jenže v té době byl celý ROP Severozápad pozastaven kvůli podezření z korupce. Ke kauze se vyjádřil také Leo Steiner: V kraji probíhalo největší rozkrádání dotací v republice

"Nemohlo dojít k realizaci této zakázky, a proto bylo se Škodou Electric dojednáno dodání vozů v letech 2014 a 2015. Tato skutečnost byla projednána s úřadem regionální rady," řekla náměstkyně ředitele dopravního podniku Simona Mohacsi. Dopravní podnik už tehdy souhlasil s tím, že celková dotace bude zkrácena o pět procent.

PŘEKVAPIVÁ SANKCE

Smlouvu o dotaci pak dopravní podnik podepsal s ROP Severozápad v roce 2014. Její součástí byla i smlouva na dodání vozů, včetně dodatku o termínu dodání. Nová sankce je proto proto pro dopravní podnik překvapivá. "Vedli jsme spoustu jednání o tom, že už jsme jednou sankcionováni byli," doplnila Mohacsi.

Dopravní podnik s platebním výměrem nesouhlasí a bude se bránit. "Pracujeme na odvolání. A zároveň podáme žádost o prominutí uložené sankce," upozornil Turek. Odvolání bude řešit ministerstvo financí.

Nákup 26 nízkopodlažních trolejbusů byl součástí programu IPRM mobilita. V rámci programu byly prováděny například i úpravy zastávek a zálivů MHD, inteligentní zastávky nebo elektronický odbavovací systém. Ten ale město nedokončilo a od zakázky odstoupilo, čímž celý program nenaplnilo. O případné sankci bude rozhodovat Evropská komise. Více o trolejbusech: Nové trolejbusy budou bez reklamy