Podle odhadů, které už dříve udělali správci krajských silnic, by kompletní opravy silnic vyšly na osm miliard korun. Jednou z navržených variant bude zřejmě i financování oprav formou takzvaných PPP projektů, kdy veřejný sektor spolupracuje se soukromým.

„V současné době probíhá posouzení stavu silnic nezávislou organizací. Ta má za úkol posoudit povrchy silnic druhých a třetích tříd," řekl Franěk. Kraj by měl mít kompletní analýzu k dispozici příští rok na jaře.

Tři varianty

Kraj hledá i způsob, jak budoucí opravy silnici financovat.

Varianty jsou podle Fraňka tři. Jednou z nich je průběžné provádění oprav, jak to dělá kraj dosud. Letos šlo do oprav krajských silnic 100 milionů korun, rozpočet na rok 2015 počítá s 50 miliony. „Ty částky by musely být vyšší, třeba 150 nebo 200 milionů korun ročně, ale stejně by se nám těžko podařilo vyřešit situaci do ideálního stavu," vysvětlil Franěk.

Další variantou může být úvěr, ze kterého by se opravy zaplatily. Podobně to kraj už dříve řešil. „Vezmeme si třeba miliardu nebo dvě. Nicméně kraj by potom musel tyto peníze splácet a dostaneme se možná do začarovaného kruhu, kdy splatíme jeden úvěr a budeme si muset brát další," doplnil Franěk.

Chybí zkušenosti

Úředníci proto zvažují i možnost financování formou PPP projektu, tedy spojení privátního kapitálu, soukromé společnosti a peněz kraje. „To je možnost, která by do budoucna mohla situaci silnic vyřešit," doplnil Franěk. Úředníci ale narážejí na to, že s PPP projekty nejsou v Česku téměř žádné zkušenosti. „Máme informace, že se využívají na Slovensku, snad v Maďarsku, určitě ve Velké Británii. Často jsou to ale projekty větší, třeba na výstavbu nebo rekonstrukci dálnice. Nemáme zatím informace, že by se využily na údržbu sítě silnic," dodal Franěk.

Zastupitelé by o formě financování oprav silnic měli rozhodnout na jaře nebo v létě 2015. Kraj by se jí mohl řídit o rok později.