Zde se na ně vrhla Luftwaffe. Bylo pondělí 2. března 1945. Na obloze od Magdeburku po Prahu zuřila jedna z leteckých bitev 2. světové války.

Historii letecké války nad Ústeckem zmapoval historik Martin Veselý. Zjistil, že německým stíhačům se při ztrátě pěti letounů podařilo sestřelit jen dvě létající pevnosti. Jedna dopadla u České Lípy, další u Slaného.

„Přímo nad Ústím se v 10.15 podařilo americkým pilotům kapitánu Lee Kilgoovi a nadporučíku Earlu Mundelovi od 486. squadrony 352. FG, kteří pilotovali slavné stíhací stroje P-51D Mustang, sestřelit jednoho z německých protivníků," napsal Veselý v knize Vojenské dějiny Ústecka.

Sám Kilgo pak popsal krátký souboj lakonicky. „Letěl jsem jako čtyřka ve žluté letce. Napadli jsme několik Fw 190 a začal souboj." Nepřátelská stíhačka uhnula, takže se jí Kilgo dostal za ocas. „Z velké vzdálenosti jsem vystřelil několik dávek. Nepřítel začal trochu kouřit a přešel do prudkého klesání přímo nad městem. Odpoutal jsem se. Můj velitel ho viděl dopadnout a potvrdil mi sestřel," dodal.

Helmut Peter Rix.Mnohem dramatičtěji líčil boj pilot zasaženého FW 190D. Seděl v něm při svém prvním bojovém letu četař Helmut Peter Rix od stíhací eskadry 8./JG 301 „Wilde Sau". Vše se prý odehrálo velmi rychle.

„Okamžitě po prvních zásazích vzplanul pod kapotáží motor. Dříve než explodoval, mi zavelel můj instinkt, abych zmizel," vzpomínal Rix. „V panice jsem bouchl do krytu kabiny, ovšem zapomněl jsem ho nejdříve odemknout," pokračoval. „Plameny se v tom okamžiku rozhořely v kokpitu a já ztratil vládu nad strojem. Rychle jsem odjistil kryt, ale jak jsem se dostal ven, to vůbec nevím."

Rix dopadl nedaleko Větrova do závějí. Odtud ho místní odvedli na statek Gertrudy Zechelové, kde ho ošetřil doktor Sasyn z Petrovic. Po druhé hodině odpoledne ho odvezli vojáci Wehrmachtu do lazaretu v Ústí. Jako jediný ze své čtyřčlenné formace přežil.

Jeho stroj dle hlášení četnictva ze saského Lauensteinu explodoval ve 3 tisících metrech a dopadl 600 metrů od německé vesničky Kratzhammer, asi 4,5 kilometru vzdušnou čarou od Větrova. Krátce před výbuchem četníci viděli z hořícího letadla vyskočit pilota na padáku.

Ne všichni měli to štěstí. O patnáct minut později se u Dělouše zřítila další stíhačka. Svědkem tragické události se při pochůzce ze Všebořic do Podhoří stal štábní strážmistr Fritsche. Po cestě ho zastihly bombardéry. Kousek od Podhoří se za ním do pažitu zarylo několik střel. Fritsche skočil do příkopu. Když vyhlédl, spatřil ve 300 metrech planoucí letadlo. O chvilku později vybouchlo asi 500 metrů východně od Dělouše.

„Ještě několik hodin po dopadu trosky letounu hořely a explodovala munice," dodává k tomu ústecký historik. „Následující den se podařilo zjistit, že se jedná o německý stroj Focke Wulf Fw 190 a při vyprošťování trosek byl nalezen i trup pilota. Dodnes není zřejmá jeho totožnost."