Na poslední levnou naftu před hranicemi láká u Chlumce čerpačka Ono. Kolona kamionů čekajících na natankování často zasahuje až do jízdních pruhů dvou hlavních silnic i do jejich křižovatky. O téměř každodenním problému vědí své řidiči, kteří tudy jezdí na Teplice nebo do Ústí. Kamiony podobně stojí i o kus dál u čerpačky Eurowag ve Všebořicích. Problém má už léta na stole krajský úřad, ŘSD a dopravka, urgován je i majitel čerpačky, ledy se ale nehýbou. Řešení stavební úpravou není buď vůbec možné, nebo přinejmenším na pořadu dne. Věci by tak snad trochu pomohla jen jiná, vysokokapacitní benzinka v okolí dálnice.

„Je to katastrofa,“ hodnotí situaci u Chlumce jeho starosta Roman Zettlitzer. V Onu jsou nejlacinější pohonné hmoty před německými hranicemi. Řidiči tam zřejmě od svých dopravců mají nařízené tankovat plnou nádrž, ta jim může stačit i na cestu do Hamburku a zpět. Lidé, kteří tu denně projíždějí, vídají většinou kamiony z východní Evropy. Hromadí se a ucpávají průjezdnost nejen pro auta, ale i autobusy, zejména kolem 3.-4. odpoledne. „Další věc je, že jsou tam totálně zničené krajnice, kamiony něco váží. Navíc nás čeká několikaměsíční uzavírka druhé objízdné trasy z Chlumce. Tím pádem tlak na tuto komunikaci ještě naroste,“ varuje Zettlitzer.

Ilustrační foto
Zdražujeme! Drahá nafta a benzín nutí podnikatele v Ústeckém kraji zvyšovat ceny

Přestože má síť Ono pod sebou skoro 50 pump, problém u Chlumce není třeba na vedení firmy dlouho představovat. „Není to náš problém, nemůžeme za to,“ říká Jiří Ondra, který má v Onu na starosti ekonomický úsek, personální agendu a investice. „Ta silnice je první třídy, vlastníkem je ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Když tam zastaví nějaký kamion, musí ho někdo pokutovat. My tam nikoho stát nenutíme,“ říká Ondra. S ŘSD prý jedná o stavební úpravě benzinky. Ale k detailům i časovému horizontu mluví vyhýbavě, vágně hovoří o „rozšiřování“ nebo „plno věcech“. A sám naznačuje, že tomu vlastně nevěří. „Jestli se to všechno povolí, nebo ne… Víte, jak to chodí v tomto státě,“ komentuje Ondra.

Z ŘSD upřesňují, že jednali se zástupci Ona o úpravách areálu, umožňujících vjet většině nákladních aut do areálu čerpačky. „Přislíbili řešení a již na něm pracují,“ ujišťuje Dana Zikešová z ředitelství a v dalším podobně jako Ondra odkazuje k zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ten zakazuje zastavení a stání jinde než na místech označených dopravní značkou jako parkoviště. „Vymáhání tohoto zákona je v gesci policie,“ připomíná Zikešová.

Na houkačky kamiony slyší, to ale věc neřeší

Ani na ústecké policii není potřeba problém u Chlumce příliš představovat. Jak popisuje Vojtěch Pokorný z dopravního inspektorátu, mají k němu nejstarší záznam už z roku 2012. O tři roky později žádali ministerstvo dopravy o upřesnění výkladu zmíněného zákona. Aby si byli jisti, jestli můžou řidiče pokutovat, nebo ne. Je totiž otázka, jestli kamiony v kolonách na silnici a křižovatce před čerpačkou u Chlumce stojí z důvodů závislých, nebo nezávislých na vůli řidičů.

Očkování proti koronaviru. Ilustrační foto.
Pandemie covidu ustupuje. V kraji podali přes milion a čtvrt dávek vakcíny

Ředitel ústeckého územního odboru Vladimír Danyluk ujišťuje, že na místě se při akutním problému s plynulostí dopravy pravidelně objevují hlídky z Všebořic, Chlumce, Ústí i z dopravního inspektorátu. „Na houkačky kamiony slyší, kolony se uvolní,“ líčí Danyluk s tím, že se ale rozehnané náklaďáky leckdy otočí a přijedou z druhé strany. A šoféři se také vzájemně „na policajty“ domlouvají vysílačkami. Řešení nějakou stavební úpravou se tu podle policistů hledá velice těžko. „Rok dva zpátky byl jen neúspěšný pokus vytvořit místo pro stáčení cisterny uvnitř benzinky,“ ohlíží se Pokorný.

Podle Danyluka je policie nakloněná každému jednání k dlouhodobému řešení situace. K němu ale šéf ústecké policie postrádá vůli u jiných odpovědných státních orgánů a především u majitele čerpačky. Policii tak zatím zbývá pouze represe, která problém vždy vyřeší jen krátkodobě. Světlem na konci tunelu nakonec může být plán na novou vysokokapacitní benzinku pro kamiony. Podle informací Deníku ji mezi průmyslovými halami v Předlicích plánuje jedna velká síť. Aby ulevila Chlumci i Všebořicím, musela by ale konkurovat cenám ONA a Eurowagu.