Podnik ho nyní testuje v provozu na běžných linkách MHD v Ústí. Cestující se s ní postupně setkají na linkách číslo 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 27 a 62. Průměrně najezdí každý den 138 kilometrů. Velká část Ústečanů si neobvyklého stroje samozřejmě hned všimla a někteří jeho nasazení vítají. Jiným je to v podstatě jedno, chtějí jenom pohodlně dojet tam, kam mají namířeno a zajímá je akorát, aby dorazili rychle a včas. Těch, kterým elektrobusy vadí, je málo a jejich nechuť pramení spíš z pocitu, že je do toho někdo nutí.

„No, asi je dobře, že podnik zkouší elektrické autobusy. Ještě si pamatuji, jaké to bývalo před dvaceti lety. Smogové inverze, nemocné průdušky, rádoby léčebné čpavkové kůry u plotu před chemičkou. Ale já to moc nevnímám, denní stereotypy moc prostoru k přemýšlení o ekologii nedávají. Kdyby tuhle kolega v práci nenadával, že nám elektrobusy cpou povinně, tak si možná ani neuvědomím, že v jednom jezdím,“ poznamenal jeden z cestujících, který se představil jako Josef. „Ale je to docela tichý, když to srovnám s naftovým strojem, to tedy jo,“ poznamenal.

Vodíkový autobus Solaris Urbino
Vodíkový autobus Ústečany zaujal. Snad ho cestující nezdevastují, říkali

Lidé většinou souhlasně přikyvovali. Obecně se jim elektrobus svým designem docela líbil s tím, že důležitý je motor, aby zvládal zdejší kopcovatý terén.

Co se samotného provozu týká, dle mluvčí dopravního podniku Jany Dvořákové řidiči zatím moc připomínek neměli a na hlubší hodnocení je stejně brzy. „Zatím si ho oba pochvalovali,“ řekla.

Řidiči ostatně mohou ocenit pohodlnou sedačku s vyhříváním i celkové provedení palubní desky s přehledným rozmístěním ovladačů. Materiály v prostoru pro cestující minimalizují hlučnost v prostorném interiéru, doplněné o nezávislé topení a klimatizaci.

„Dle našeho názoru jsme si autobus zapůjčili v ideální době pro testování bateriového elektrického vozidla, tedy v zimě, což je pro takový vůz nejnáročnější období. Cestujícím chceme ukázat jednu z možností vývoje bezemisní městské hromadné dopravy, a zároveň získat cenné zkušenosti z provozu, které mohou být v budoucnu rozhodující při nákupu dalších vozidel a budování případné infrastruktury,“ vysvětlil provozně technický náměstek výkonné ředitelky dopravního podniku Jakub Kolář.

Zdroj: Janni Vorlíček

Pro dopravní podnik mohou bateriové elektrobusy představovat možnost doplnění plánované flotily vodíkových autobusů. „Cílem testování je zejména ověření provozně technických parametrů tohoto druhu pohonu a jeho možností nabíjení. Informace, která získáme z provozu, nám ověří vhodnost tohoto pohonu do našeho prostředí. Zjistíme také přesnou představu o nákladech na elektrickou energii potřebnou pro provoz elektrobusu, potřebu technické infrastruktury a náročnost údržby. Jeden z důležitých výsledků testování autobusu je i komfort pro cestující a jejich názor,“ dodala Simona Mohacsi, výkonná ředitelka dopravního podniku.