Ústecké hlavní nádraží je v provozu od roku 1850 a v současnosti obslouží zhruba 1,5 milionu cestujících ročně. Na konci druhé světové války v dubnu 1945 byla budova zasažena při bombardování, škody na ní napáchaly také povodně z roku 2002. V letech 2011 až 2013 prošlo nádraží obsáhlou rekonstrukcí, přestavby se dočkal i přednádražní a zanádražní prostor. Bezpochyby šlo o změnu k lepšímu.

Reportér Deníku Jan Pechánek v seriálu Zaostřeno poodhaluje známá ústecká místa a jejich specifika. V premiérovém díle se věnoval Masarykově ulici v okolí kina Hraničář, v rámci druhého zavítal na Mírové náměstí a před týdnem navštívil Městské sady.

Vnitřek i přilehlá místa nádraží jsou během středečního poledne uklizená, čistá. Prostory zdobí moderně vypadající obchody, kavárna, bistro, pekárna či trafika. Ani čekárna plná lidí nepůsobí zanedbaným dojmem. Za veřejnou toaletu tu zaplatíte přes automat deset korun. Sympatickou dekorací vnitřních prostorů jsou pak fotografie ústeckých dominant, v rámci kterých se město snaží znázornit krajskou metropoli jako dobrodružnou a ideální lokalitu k výletům.

Také cestující jsou s modernizovanou podobou vesměs spokojení. „Mně se nádraží celkem líbí. Vypadá daleko lépe než to staré. Jakékoliv nádraží asi bude vždycky přitahovat bezdomovce a žebráky, ale tohle je všude stejné. Ani v pozdějších večerních hodinách se tu necítím nebezpečně,“ říká mi jednačtyřicetiletý Jaroslav Podaný, který pravidelně cestuje do Prackovic nad Labem. „Jen ceny v obchodech mi přijdou trochu přemrštěné,“ dodává.

„Nevadilo mi ani staré nádraží, před rekonstrukcí. Ale chápu, že doba jde dopředu a tak bylo zapotřebí nádraží přebudovat. Občas si tu dám kávu, díky těm obchodům je tady celkem pěkná atmosféra,“ myslí si další cestující - senior z Povrlů. Jméno prozradit nechce.

close Rekonstrukce hlavního vlakového nádraží v Ústí, 2012 info Zdroj: archiv Deníku zoom_in Rekonstrukce hlavního vlakového nádraží v Ústí nad Labem, rok 2012.

Že ústecký „hlavák“ není vyloženě problémovým místem potvrzuje i dvoučlenná hlídka městských policistů. „Jsme tu v podstatě neustále, máme tu i pobočku a větší problémy řešíme třeba v nedaleké Hrnčířské ulici. Ústecké nádraží se v tomto ohledu zklidnilo, můžeme vám říct dvacet jiných ulic, které nás v centru trápí. Tady míváme jen jednu věc a to je špatné parkování,“ vysvětlují.

Za úbytek bezdomovců a pochybných existencí na nádraží mohou především právě pravidelné kontroly městských policistů.

„Jak bychom se přestali nádraží věnovat, hned by se sem vrátili. Když jsme začali pochůzky dělat, pohybovali se tu i dealeři drog. Když zjistili, že tu jsou hlídky denně, ale v nepravidelný čas, neměli se čeho chytit a odešli,“ doplnil své podřízené zástupce ředitele ústecké městské policie Jan Novotný.

Jak je vidno, hlavní nádraží v Ústí nad Labem prošlo v poslední době sympatickou proměnou. Ústečané jej také označují jako jednu z destinací, která městu nedělá ostudu.  

Mohlo by vás zajímat: Nápad studentky zaujal veřejnost, Smetanovy sady díky ní čeká proměna

Smetanovy sady v Ústí n. L. čeká proměna díky letošnímu participativnímu rozpočtu. | Video: Janni Vorlíček