Přitom do budoucna chce ještě Ústí vybudovat místo pro přecházení, kudy by mohli vozíčkáři i matky s kočárky. Zároveň přesune zastávku MHD a umístí sem čtyři kamery. Přestavba se ovšem nezdá ideální vedení školy. Za lepší by považovalo, kdyby se podařilo podchod přestavět tak, aby byl bezbariérový.

Rozvojový náměstek primátora Pavel Tošovský potvrdil, že město za práce kvůli údajně pochybné kvalitě odvedené firmě nezaplatilo fakturu. „Před školou nevznikne přechod pro chodce. Bude to pouze místo pro přecházení, jelikož podchod nelze kvůli sklonu schodiště udělat bezbariérový, jsou příliš prudké a není tu prostor pro rozšiřování,“ uvedl.

Na stejný problém město narazilo už v minulosti. Místní lidé ale pamatují, že tu ve schodech byla šikmá plocha pro kočárky. „Takové dvě klasické se schůdky uprostřed, jaké se dělali za komunistů,“ vzpomínala místní obyvatelka, která se představila jako Alena.

Město ale už několikrát uvedlo, že normy se od té doby změnily. S tím, že by šikmá plocha jako součást schodů nebyla nejbezpečnější kvůli tomu, že by byla příliš prudká. Proto musí budovat místo pro přecházení a přesouvat zastávku. „Kamery budou dvě v podchodu a dvě venku. Už připravujeme výběrové řízení na zhotovitele,“ informoval Tošovský.

V současné době se na malbě a ve štucích objevily nehezké praskliny, pod které už pronikla vlhkost, zřejmě také soli s vápníky a začaly dělat „mapy“. Kvůli vlhkosti se dokonce malba odchlipuje ve spárách. Jednatel firmy Develop Plus Jan Slavík uvedl, že praskliny a odchlipující malby představují jen zhruba deset procent celkového objemu zakázky.

„Objektivně musím říct, že asi mohly být lepší. Je to ale jen povrchové. Nabídli jsme odstranění vad a slevu. Město na to ovšem nepřistoupilo, přitom podchod byl jen část zakázky. Myslíme si, že je nefér, když nezaplatilo vůbec nic. Neučinilo žádné vyrovnání za provedené práce,“ stěžoval si s tím, že za štuky a malbu, takzvané finální stěrky, nechtějí ani korunu.

Ředitel školy Martin Kolský k tomu poznamenal, že rekonstrukce podchodu už byla potřeba. Ale zároveň si myslí, že měl být přestavěn na bezbariérový. „Pokud bude místo pro přecházení pod školou, v místech, kde je dnes zastávka, bude děti lákat přebíhat silnici už naproti škole, kam se zastávka přesune, což je velmi nebezpečné,“ varoval.

Za pravdu mu dal i odborník na bezpečnost v silniční dopravě a bývalý koordinátor BESIP pro Ústecký kraj Jan Pechout. „Tak to skutečně chodí, souhlasím s ním. Navíc lidé si pletou místo pro přecházení s přechodem pro chodce. Pár jich ve městě máme, třeba na Mírovém náměstí,“ poznamenal.

Chodci si podle Pechouta prý často myslí, že na takovém místě mají stejná privilegia jako na přechodu. „Tedy přednost, nebo dokonce absolutní přednost. Což ale není pravda, je to dost rozšířený omyl. Jistě někde má místo pro přecházení svou logiku, pro překonání silnice vozíčkáři a maminkami s kočárkem. Ale osobně ho za bezpečné nepovažuji,“ dodal Jan Pechout.