Téměř patnáct tisíc Ústečanů se už přihlásilo svými telefony do systému infokanálu, který město Ústí spustilo v roce 2003. Potřebu mít možnost rychle varovat obyvatele ukázaly v minulosti různé situace – třeba únik čpavku ze Spolchemie.

Některé překvapuje, že žádné poplašné zprávy nepřicházejí. „Nevíte někdo, co se stalo s SMS infokanálem? Pár let to fungovalo dobře, SMS mě informovaly o nehodách ve Spolchemii, povodních či jiných výjimečných situacích, ale před nějakou dobou to nějak usnulo. Mám si snad myslet, že obyvatelům Ústí už nehrozí žádná rizika?“ ptal se Ústeckého deníku jeden ze čtenářů.

Jak uvedla Ivana Solničková z kanceláře primátora, infokanál neusnul: „Ti, kteří se přihlásili do systému infokanál, dostávají informační zprávy v případě mimořádné události (například při povodních - uzavírka mostů, hlavních silnic a podobně, pokud únik nebezpečných látek v průmyslových podnicích způsobí pocit nepohody.“

V případě vážného nebezpečí pak ale jen SMS nestačí.

Vážnou hrozbu oznamují sirény

Pokud jsou přímo ohroženy životy obyvatel, musí je město varovat pomocí sirén. „Jde o velké požáry, které mají vliv na okolí a podobně,“ upřesňuje Solničková. Infokanál je totiž dobrovolný, a ne každý se tak do něj přihlásil. V případě vážného ohrožení musí město varovat obyvatele bez ohledu na tento systém. Ten navíc neumí rozlišit přihlášené podle místa bydliště, a tím varovat před zátopou třeba jen jednu ulici. Jediný údaj, který si zájemce registruje, je totiž číslo jeho mobilu. Každé varování pak dostanou všichni. Jedna SMS město přijde na 1,19 Kč včetně DPH.

V letošním roce obyvatelé města skutečně žádnou SMS z infokanálu nedostali. „Jsem do systému také přihlášen a to, že mi nic nepřišlo, beru spíše pozitivně – že se nic vážného nestalo,“ zní názor dalšího Ústečana, Jana Kopečka. „Možná bych uvítal, kdyby varoval i před blížící se vichřicí nebo přívalovými dešti. Varování meteorologů se týkají příliš velkých oblastí,“ míní ještě.

close zoom_in „V případě přívalových dešťů se žádná zpráva neposílala, protože o tom, že přijde přívalový déšť v konkrétním místě, nemáme informace,“ vysvětlila Solničková. „Pokud již začne pršet nebo foukat, lidé na určitém místě to vědí dřív než pracovníci ČHMÚ a tudíž i my.“

V případě povodní funguje jiný systém než zmíněný infokanál města – zpráva SMS se odesílá automaticky těm, kteří mají nemovitost v zátopovém území, pro něž je tudíž již zpracován povodňový plán.

SMS nejen od města

Ostatně varovné SMS nemá jen město Ústí. Lidem mohou přijít do mobilů i odjinud. Nejen Ústečané mají možnost zaregistrovat se k nové službě Severočeských vodovodů a kanalizací SMS INFO a zdarma získávat zprávy, kdy nepoteče v místě jejich bydliště voda. V současné době využívá této služby téměř šest tisíc lidí.

„Přistoupili jsme k této službě, aby lidé v předstihu osobně získali informaci o tom, že v jejich bydlišti je naplánovaná odstávka vodovodního či kanalizačního potrubí nebo informace o velkých haváriích vodovodního a kanalizačního potrubí v okolí bydliště,“ uvedla Iveta Kardiánová, pracovnice firmy. Zákazníci se navíc mohou dozvědět nejen o důležitých událostech spojených s vodou, ale také třeba aktuální cenu vodného a stočného a podobně. Na rozdíl od městského infosystému SčVK znají i bydliště zájemce, takže systém umí rozeslat zprávu jen těm, kterých se bezprostředně týká.

Varovný systém chystá i kraj – chce ho dokončit jako první v republice v roce 2011. Týkat se bude nebezpečí záplav a fungovat má na základě centrálně vyhodnocených údajů nasbíraných různými srážkoměry a hladinoměry na tocích v kraji. Pokud někde hrozí nebezpečí, okamžitě budou formou SMS varovat obyvatele.

“Kraj je garantem projektu. Ten přijde na 44 miliony,“ řekl k tomu Arno Fišera, náměstek hejtmana Ústeckého kraje.