Napsal to list Sächsische Zeitung. Rozhlasová stanice Radio Dresden v úterý oznámila, že místo nehody zůstane ještě během dne uzavřeno, protože správa povodí chce prověřit stav koryta řeky.

Čeká se na zprávu říční policie

Příčina nehody zatím oznámena nebyla. Ředitel drážďanského vodního a lodního úřadu Klaus Kautz v pondělí sdělil, že je třeba vyčkat na zprávu říční policie, která se nehodou zabývá. Podle informací Sächsische Zeitung se ale kapitán pravděpodobně dopustil chyby. Tuto spekulaci doposud úřady nepotvrdily.

Ředitel české rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba v pondělí odmítl možnost, že by jejich plavidlo bylo přetížené. Loď podle něj byla naložena na ponor 150 centimetrů, plavební hloubka přitom byla 180 centimetrů. Raba nicméně nevyloučil, že loď před najetím na mělčinu vyjela z dráhy, za příčinou kolize ale mohl podle něj být třeba i říční nános.

Kautz v rozhlasové stanici Radio Dresden řekl, že během úterý povodí prověří stav říční cesty pod Mariánským mostem. Pokud bude koryto nepoškozené, bude plavba po řece plně obnovena. Nehoda nicméně nijak neovlivnila místní výletní paroplavbu.

Stačilo jen pár centimetrů

Vyprostit českou loď se podařilo v pondělí odpoledne díky říční vlně, kterou vytvořilo dočasným zvýšením průtoku zdymadlo v Ústí nad Labem. Vznikla tak asi 25centimetrová vlna, která během 100kilometrové cesty po proudu do saské metropole lehce zeslábla.

Nakonec se ale podle Sächsische Zeitung ukázalo, že postačila jen o několik centimetrů vyšší hladina, neboť se loď podařilo během pěti minut z mělčiny uvolnit.

"Hladina vody stoupala asi čtyři hodiny, stejnou dobu pak opět opadávala," řekl Ralf Korte z drážďanského vodního a lodního úřadu, který na pondělní záchrannou operaci dohlížel.

List Sächsische Zeitung připomněl, že po letošním suchu je hladina Labe na extrémně nízké úrovni. Na mělčinu tak kvůli tomu najela již řada lodí. V drážďanském úseku to byl ale podle úřadů letos první takový případ.