Nedávná uzavírka dálničních tunelů na D8 se neobešla bez komplikací. Na některých místech řidiči kamionů nerespektovali objízdné trasy, a tvořily se tak dlouhé kolony. Obcím, přes které se auta a kamiony valily, situace ukázala jejich slabiny.

CHYBÍ CHODNÍK

„Státnímu fondu dopravní infrastruktury jsme již v minulosti dokládali, že v okamžiku, kdy se oba tunely uzavřou a všechny náklaďáky jezdí přes nás, dochází až k patnáctinásobnému zvýšení rizika střetu našich občanů s těmito vozidly," popisuje starosta Tisé Jiří Jandásek s tím, že v rizikovém úseku od dětského domova kolem školky směrem na křižovatku Sněžník chybí chodník.

„Podélný spád vozovky je tady tak velký, že kvůli tomu nedosáhneme na žádnou dotaci z hlediska zvýšení bezpečnosti. Uvažujeme o tom, že chodník vybudujeme z vlastních zdrojů, případně požádáme o udělení výjimky," sdělil Jandásek.

Obdobné komplikace registrovali také v nedalekém Libouchci.

„Kolony vedly až doprostřed náměstí. Rizikovým místem byl také přechod u České pošty, kudy chodí děti do školy. V této věci již konáme, oslovili jsme dopravní policii, aby se vyjádřila k umístění semaforu," podotkl starosta Libouchce Jiří Bolík.

KAMIONY NERESPEKTUJÍ ZÁKAZY 

Starosta Petrovic Zdeněk Kutina vidí hlavní problém v tom, že spousta kamionů se snažila projet do Německa trasou, kde je zákaz vjezdu pro kamiony. „Pak se otáčely, protože je němečtí policisté vraceli zpátky. V tomto ohledu to podle mě naše policie nezvládla," myslí si Kutina.

Policisté podle svých slov ovšem udělali maximum, co mohli.

„Nasadili jsme dostatečný počet policistů ze všech oddělení. Bohužel doposud v tomto úseku dálnice nejsou Ministerstvem dopravy ČR stanoveny trasy tzv. dálkového odklonu," upřesnila policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Proč nezavřeli jen jeden tunel? Někteří kritici vyčítali odborníkům z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že neuzavřeli pouze jeden tunel a následně poté až druhý. „To není možné, a to z důvodu, že se musel vypnout celý řídící systém tunelů Libouchec a Panenská a napojovaly se nové tunely Prackovice a Radejčín. Rovněž se prováděly požárně bezpečnostní zkoušky tzn. postupně se provádí stanovené požární scénáře, při kterých se uzavírají tunelové trouby, a je nutné uzavřít obě, neboť se zkouší i připravenost evakuačních propojek z jednoho tunelu do druhého, a toto není možné za provozu," uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.