Komise pro územní plánování proto chce, aby radnice nechala klíčový dokument zpracovat znovu. Podle odborníků je v tom současném tolik chyb, že jde jen těžce aktualizovat. O tom, jak to s plánem, který říká, jaké druhy staveb a činností mohou na konkrétních pozemcích být, rozhodnou politici.

Úředníci po čtyřech letech platnosti vypracovali zprávu o uplatňování plánu. Ta obsahuje informace o tom, co je na něm špatně. „Úředníci se shodují, že nový územní plán by byl nejlepší," konstatoval předseda komise a zastupitel David Daduč.

Bez dopravní koncepce

Podle Daduče je nejspíše nejvážnějším nedostatkem současného dokumentu absence dopravní koncepce města. Při přípravě plánu před několika lety do něho autoři navrhli vytvoření rezervy pro několik tunelů, které by Ústí nad Labem obkroužily.

Ty ale zastupitelé po protestech lidí do územního plánu nezahrnuli, i když jistou formou tam byly. Nakonec o jejich vyškrtnutí rozhodl soud. „Zmizel například i obchvat Strážek a další části," dodal Daduč.

Ke zprávě, která je k dispozici i na webových stránkách města, se nyní mohou vyjadřovat instituce i občané. Právě jejich připomínky mají v největší míře rozhodovat.

Ještě se nerozhodli

Náměstek primátora Pavel Dufek, který má v současné době územní plánování na starosti, Deníku řekl, že se ve vedení města ještě nerozhodli jak dále. Otevřené jsou obě varianty. Buď opravdu nechat vypracovat územní plán nově, nebo ho jen aktualizovat.

„Záležet bude na počtu a závažnosti připomínek a na stanovisku odborníků," uvedl Dufek. Podobný názor má i náměstek Jiří Madar.

Dokument je prý příliš čerstvý. „Budeme se s ním teprve muset seznámit," uvedl náměstek Jiří Madar.

Jak do aktualizovaného, tak případně nového územního plánu by se měli pokusit uplatnit své požadavky majitelé pozemků. Na radnici je již prý několik desítek žádostí. Velmi často na to, aby se na některém z pozemků mohl postavit dům.

Podobně by se muset zapracovat do dokumentu nápad na tunel pod městem, který prosazuje zastupitel Martin Hausenblas.

Zastupitelé územní plán schválili v prosinci 2011. Za jeho vypracování Ústí nad Labem zaplatilo 34 milionů korun. Již tuto cenu jeho odpůrci kritizovali jako příliš vysokou.