Elektronický odbavovací systém (EOS) měl podle předpokladů fungovat už od ledna. Zpoždění ale způsobilo začlenění složitého krajského integrovaného tarifu a vládního systému slev do tarifního jádra platebních přístrojů.

„Novým elektronickým systémem chceme postupně zavést moderní technologii odbavování cestujících v naší MHD, rozšířit využívání elektronických plateb a omezit používání papírových jízdenek,“ vysvětlila mluvčí podniku Jana Dvořáková.

Jak to celé funguje? Po nastoupení do autobusu či trolejbusu cestující přiloží platební kartu (telefon, náramek, samolepku) k přístroji. Před vystoupením si opět musí „odpípnout“. Systém poté spočítá výši cestovného. Při kontrole revizor elektronicky využije údaje z karty.

„Jsem velice rád, že obyvatelé i návštěvníci města budou mít v hromadné dopravě k dispozici moderní technologie zvyšující kvalitu, rychlost a pohodlí jejich každodenních cest do práce, škol, za nákupy nebo kulturou a sportem,“ poznamenal při včerejším slavnostním uvedení systému do provozu primátor Ústí Petr Nedvědický.

Výhodou, kterou cestující při placení kartou nejspíš ocení nejvíce, bude kromě jednoduchosti o deset procent levnější jízdné. Namísto 18 korun zaplatí cestující za obyčejné jízdné 16,20. Místo 21 pak 18,90 korun.

„Mezi základní přínosy patří rychlost, jednoduchost, rozšíření možnosti odbavení nebo poskytnutí slevy při využití elektronické platby,“ shrnul ředitel dopravního podniku Libor Turek.

Nákup a placení jednorázové jízdenky bezkontaktní platební kartou přímo ve vozech zavádí ústecký dopravní podnik ve spolupráci se společnostmi ČSOB, Mastercard a Mikroelektronika. Podnik má přístroje v pronájmu, měsíčně za ně zaplatí přibližně 200 tisíc korun.

„Ústí se připojuje k Londýnu či Ostravě a pasažérům nabídne systém odpovídající 21. století. ČR patří v platbách mezi nejinovativnější země,“ dodala manažerka společnosti Mastercard Zuzana Weissová.