V ústeckých základních školách usedlo do lavic nově i šestnáct dětí z Ukrajiny. V mateřinkách nebo v jeslích zatím podle dostupných informací žádné nově zařazené děti nejsou. Podle náměstka ústeckého primátora Michala Ševcovice je ale potřeba zdůraznit, že dle školského zákona lze uplatnit pro přicházející děti ukrajinských běženců devadesátidenní výjimku, díky níž nemusí zahájit povinnou školní docházku okamžitě po příchodu na území republiky.
Školy se potýkají se stropem na počet dětí i personál. Velmi by se jim hodilo, kdyby děti z Ukrajiny mohly zůstat spolu alespoň zpočátku vzhledem k traumatům, jež prožily, a kdyby se o ně mohly starat kvalifikované ukrajinské učitelky a vychovatelky, kterých k nám uteklo velké množství.
Jak ve školách řešíte jazykovou bariéru?
Máme k dispozici metodické materiály z ministerstva školství a dalších, které jsou v českém i ukrajinském jazyce, případně využíváme znalost ruského jazyka u některých zaměstnanců škol. Do škol zatím přicházejí rodiny většinou v doprovodu s člověkem, který už žije na území ČR delší dobu a pomáhá osobně při komunikaci na úřadech nebo ve škole.
Co je podle vás lepší – plně integrovat ukrajinské děti do českých tříd, nebo vytvořit třídy ukrajinské? V prvním případě si děti budou připadat osamělé, což velmi zasáhne jejich psychiku. Čeho jste zastáncem, případně na co máme v Ústí možnosti?
Musíme především přihlížet k prostorovým a personálním možnostem daného školského zařízení. Na některých školách umožňuje stávající kapacita přijmout pouze jednotlivce a zařadit je do jednotlivých tříd a ročníků. V jiných školách je možné využít volný prostor a vytvořit homogenní skupinu složenou pouze z ukrajinských dětí. U čistě ukrajinských tříd se ale potýkáme s nedostatečným počtem kvalifikovaných učitelů, kteří by ovládali ukrajinský jazyk. Navázali jsme v této záležitosti úzký kontakt s ústeckou univerzitou a snažíme se využít i databázi ukrajinsky mluvících studentů nebo zaměstnanců univerzity, kteří by mohli pomoci alespoň částečně s integrací cizinců v základních školách.
Co nejvíce komplikuje přijetí ukrajinských učitelek a pedagogů do českých škol k výuce ukrajinských dětí, strop na počet zaměstnanců a peníze?
Očekáváme zrychlený legislativní proces, který by umožnil plně uznávat dosažené vzdělání a přijímat zejména pedagogické zaměstnance z Ukrajiny na různé pozice ve školských zařízeních. Potřebujeme plošně navýšit povolený maximální počet zaměstnanců ve škole, včetně zajištění příslušného financování. To je teď hlavní požadavek na ministerstvo školství a vládu.
Jaká je podpora ze strany ministerstva školství, případně ostatních celostátních institucí?
Podpora je vcelku dobrá zejména v metodické oblasti, ale potřebujeme opravdu v řádech dnů úpravu příslušné legislativy a jasné stanovisko vlády a ministerstva školství ke způsobu financování neočekávaných vícenákladů (mzdy, pomůcky, stravování a podobně), které mohou výrazně zatížit rozpočty škol. Jsme v úzkém kontaktu s krajským úřadem, včetně příslušného odboru pro záležitosti ve školské oblasti.
Jak se k této otázce staví město Ústí a jeho vedení?
Vedení města se od počátku vypuknutí krize na Ukrajině snaží ve spolupráci s neziskovým sektorem, dobrovolníky, s příspěvkovými organizacemi i s příslušnými úřady pomáhat s dopravou, se stravováním i s postupnou integrací ukrajinských rodin do českého prostředí. Ústecká zoo nabízí pro ukrajinské rodiny s dětmi vstup za symbolickou jednu korunu, Městské služby nabídly volný vstup organizovaným skupinám do plaveckého bazénu na Klíši i do Městských lázní. Sportovní kluby i DDM hledají možnosti, jak zapojit děti do volnočasových aktivit. Zastupitelstvo schválilo na svém jednání 7. března mimořádný příspěvek jeden milion korun pro nezbytnou pomoc lidem v nouzi při řešení důsledků válečného konfliktu na Ukrajině. Významnými příspěvky se podílejí i soukromí dárci nebo firmy.
Na závěr, jaké máte scénáře pro integraci ukrajinských dětí do škol – ideální případ, nejhorší možnost, něco mezi..?
Upřímně mám obavy, že pokud se v dohledné době nepodaří zastavit válečné běsnění na Ukrajině, budeme svědky nebývalého exodu obyvatel Ukrajiny do celé Evropy, včetně ČR, ústecký region nevyjímaje. V Ústí nad Labem jsme schopni při využití všech dostupných prostorových a personálních rezerv integrovat řádově nižší stovky dětí do základních škol a nižší desítky do mateřských škol, pokud to bude umožňovat platná legislativa. Zejména se jedná o možnost ve výjimečných případech překročit celkovou kapacitu jednotlivých školských zařízení. Problém vidím zejména v oblasti předškolního vzdělávání. Větší počet dětí bez zapojení neziskového sektoru nebo privátních subjektů nebudeme bohužel schopni zajistit.