Zásah sledovaly desítky lidí především z Benešova mostu, na místě byli hasiči i policisté. Kolem 13. hodiny už byla voda z vany téměř vyčerpaná, přítomní pracovníci ŘSD ještě uklízeli bahno. Kolem 14. hodiny byla kritická část Přístavní ulice znovu otevřena dopravě.

„Klapka je uzavřená, čerpadla se rozběhla,“ uvedl Karel Tax, vedoucí provozního úseku ŘSD, správy Chomutov. ŘSD na místě ještě bude řešit elektriku vnitřních čerpadel. Ale v zásadě by už podle ŘSD voda neměla dál vanu zaplavovat. Vnitřní čerpadla může totiž provizorně nahradit externí čerpadlo.

close Kolem 13. hodiny už byla voda z vany téměř vyčerpaná, přítomní pracovníci ŘSD ještě uklízeli bahno. info Zdroj: Deník/Jaroslav Balvín zoom_in Kolem 13. hodiny už byla voda z vany téměř vyčerpaná, přítomní pracovníci ŘSD ještě uklízeli bahno.

Potápěč se ponořil zhruba do tří metrů a vytáhl nánosy z nefunkční klapky. „Byl tam sediment, bahno, hadr, naplavenina. Podle všeho z poslední povodňové vlny před Vánoci,“ popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl s tím, že nyní je klapka vyčištěná, zaklapnutá, a primární mechanismus zafungoval. „Teď kontrolujeme čerpadla, zda nejsou nějakými sedimenty ucpaná, bude-li možné je pustit. Pokud by to nešlo, máme tu hasiče a jsme schopni tu vodu odsud dostat,“ dodal Rýdl.

Podle některých diskutujících na sociálních sítích ale nemůže za lagunu na důležité silniční tepně pod Benešovým mostem nefunkční klapka, ale špatná hydroizolace. „Zaměřili jsme se na klapku, která má být původcem celého problému,“ sdělil Rýdl.

Zástupci médií se na improvizovaném brífinku na místě opravy zajímali mimo jiné o to, proč k této akci ŘSD nepřistoupilo již dříve. Tedy ještě před Novým rokem, kdy voda po vzedmutí hladiny opět ustoupila a provoz ve vaně byl obnoven. „Je to nejrychlejší možný termín, který byl možný k technické přípravě,“ hájí ŘSD Rýdl s tím, že k poruše došlo mezi svátky, ředitelství muselo zajistit specializovanou firmu, přivést na místo techniky znalé mechanismu a neohrozit potápěče.

Komplikace s dopravou v Ústí mluvčího Rýdla mrzí a Ústečanům se za ně omlouvá. „Toto je přesně situace, která neměla nastat,“ přiznal Rýdl s tím, že kvůli laguně ŘSD propustilo člověka, který měl správu vany – nejspíš vedle jiné agendy – na starosti. Že by však někdo na ŘSD kvůli problémům s nefunkční vanou nárokoval nějaké finanční sankce, například město Ústí nad Labem, o tom zatím ŘSD nemá informace.

K pořádné opravě protipovodňového mechanismu dojde později. „Až se umoudří na jaře Labe, abychom neriskovali prudký pohyb hladiny, klapku definitivně vyměníme,“ dodal Rýdl. Podle některých lidí, diskutujících na sociálních sítích, nicméně nemůže za lagunu na důležité silniční tepně pod Benešovým mostem nefunkční klapka, ale špatná hydroizolace. „Majoritní problém je jednoznačně na straně protipovodňové klapky,“ tvrdí ale Rýdl.

Vana v Ústí je ojedinělá

Podobné hospodaření s vodou ŘSD řeší na mnoha silnicích a dálnicích v Česku. „Ale toto je poměrně hodně ojedinělé technické řešení,“ řekl Rýdl k ústecké vaně s tím, že jde o velkokapacitní silnici první třídy pod mostovkou, kde je třeba zachovat kvůli normám určitou světlost. „Kvůli tomu musí být vozovka tak nízko, že v případě, že se zvedne Labe, riskujeme zatopení,“ shrnul mluvčí ŘSD.

Mohlo by vás zajímat: Podzemní garáž u nádraží se intenzivně čistí. Není jasné, kdy otevře

Vysoušení podzemních garáží u nádraží v Ústí nad Labem | Video: Deník/Jan Pechánek