Jaroslav Komínek s návrhem přišel v reakci na současnou autobusovou krizi. Tu vyvolalo vládní nařízení, které zvýšilo platy řidičům linkových autobusů. Vláda ale na růst nevyčlenila žádné peníze, ani nevydala metodiku na změnu vysoutěžených smluv s dopravci, aby navýšení plateb nebylo protizákonné. Čtěte také: Ústecký kraj chce s řidiči apelovat kvůli růstu mezd na vládu

„Pokud dopravci nebudou souhlasit s uzavřením dodatků ke smlouvám o zajištění dopravní obslužnosti, nebo smlouvy ukončí s jejich platností roku 2020, zahájí kraj kroky k založení autobusové dopravy vlastní," potvrdil Komínek. Náklady by byly asi půl miliardy korun ročně.

Na každou ze 14 uzavřených smluv chce kraj dopravcům na zvýšení mezd přidat 5,7 milionu korun. Dohromady tedy 80 milionů. Problém ale je, že každá smlouva zajišťuje různě lidnaté oblasti, a tak 5,7 milionu vystačí pokaždé jinak dlouho. Někde tři měsíce, jinde několik let.

HROZÍ DALŠÍ STÁVKY

Jenže peníze od kraje ani tak nesplní očekávání řidičů. Ti čekali navýšení o 7,8 tisíce korun. Mnozí se za zhruba dvě stě odpracovaných hodin dočkali sotva tisícovky navíc.

Jelikož vláda ani po jednání s asociací krajů na platy nepřidá, odbory chystají další stávky po celé republice. „Pražská centrála odborového svazu dopravců se dohodla, že dá k dalším jednáním čas do 15. března," uvedl Jiří Kuchynka, odborový předák jabloneckého BusLine s tím, že se na Ústecku do pátku dohodnou, jestli svou stávku přesunou z 8. března na stejný den. O stávce více: Autobusoví odboráři v Ústeckém kraji zváží neomezenou stávku