VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vodík ze Spolchemie utáhne autobusy až ve třech městech

Ústí nad Labem – Palivem budoucnosti disponuje ústecká chemička, může vytlačit elektromobily.

12.9.2017
SDÍLEJ:

Spolchemie by mohla dodávat palivo pro vodíkové autobusy.Foto: Ilustrační foto: Deník / Pech Karel

Mekkou automobilismu se do budoucna může stát krajské město Ústí nad Labem. Zdejší Spolek pro chemickou a hutní výrobu (Spolchemie) před nedávnem představil membránovou elektrolýzu na výrobu chloru a hydroxidů.

Právě v tomto procesu vzniká jako odpadní látka vodík, který by chemička chtěla využít pro pohon autobusů nebo aut. Nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek tak má šanci stát se palivem budoucnosti Ústeckého kraje.

VODÍK – PALIVO MĚST?

 „Vodík pro nás není odpad, minimálně jeho polovinu používáme při výrobě kyseliny chlorovodíkové, kterou lze využít jako komerční produkt například v elektrochemickém průmyslu,“ vysvětlil výrobní ředitel Spolchemie Jan Dlouhý.

Další polovinu vodíku pak chemička spaluje a vyrábí z něj páru pro energetické využití ve své výrobě. „Hledáme ale větší a efektivnější využití, třeba právě pro stlačování pro pohon automobilů,“ podotkl Dlouhý.

Podle něj ale není produkce vodíku ve Spolchemii tak veliká, aby stačila například pro městskou hromadnou dopravu (MHD) v celém kraji.

„Naše výroba vodíku pokryje spotřeby MHD v Ústí, Děčíně a v Teplicích. Pokud by třeba Ústí mělo zájem se takovéhoto projektu chopit a místo trolejbusu nakoupit vodíkové autobusy, jsme připraveni nabídnout tlakovou stanici a vodík městu dodávat,“ zmínil Dlouhý.

PO VZORU LONDÝNA

Záměry Spolchemie potvrdil i její generální ředitel Daniel Tamchyna. „V Londýně i v Hamburku fungují autobusy na vodík, které jsou daleko lepší než elektromobily. I my tedy připravujeme v tomto směru nějaké projekty,“ naznačil Tamchyna.

Vodík se tak může stát alternativou k obřím zásobám lithia na Cínovci, které lze využít například pro výrobu autobaterií. Vodík je totiž šetrný k životnímu prostředí, vodní páry neprodukují žádné další emise.

Reálnost myšlenky vodíkové dopravy na severu Čech potvrdil i ústecký zastupitel a zastánce alternativních zdrojů energie Martin Hausenblas.

„Minulý týden jsem jednal s automobilkou, která má zájem umístit do Ústí tři vodíková vozidla. Poskytnou je městu, vodík chceme čerpat právě ze Spolchemie,“ prozradil Hausenblas.

Jak je zřejmé, města v kraji se inovacím nebrání. Například radnice v Litoměřicích loni vyměnila svá služební auta za elektromobily. Pořídila jich deset, k tomu čtyři hybridy.

Ústí nad Labem se v dubnu shodlo se zástupci kraje, státu a špičkových firem na vizi města jako chytré metropole. Volné pole působnosti má v Ústí dostat výzkum aut bez řidičů, ultrarychlý přenos dat po celém městě, ale i dálnice D8 vybavená supermoderními technologiemi.

„V Česku se uvažuje o výstavbě testovacího polygonu v režii státu pro autonomní a automatizované vozy. Chtěli bychom, aby takový polygon vznikl v našem kraji, například na některém z rekultivovaných území po těžbě,“ dodala regionální zástupkyně zmocněnce vlády Gabriela Nekolová.



Autor: Kristián Šujan

12.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Severočeské basketbalové derby mezi Ústím a Děčínem.
45

FOTO: Sluneta v kolosálním derby složila Děčín!

Městská policie Ústí nad Labem, ilustrační foto.

Městská policie kontrolovala nalévání alkoholu mladistvým

Vánoční nákupy se blíží, e-shopy letos opět dosáhnou rekordních obratů

Severní Čechy - Ekonomové odhadují, že Češi letos za nákup vánočních dárků přes patnáct miliard korun. Předvánoční nákupy na internetu rok od roku rostou, stejně jako celoroční obliba e-shopů.

Jak vybavit malý dětský pokoj?

Bydlíte v malém panelákovém 3+1, máte dvě děti a nevíte, jak je obě vměstnat do malého dětského pokoje? I na malém prostoru se dají dělat zázraky, jen je potřeba při zařizování dětského pokoje trochu přemýšlet!

Mašinky má nově podporovat Spolek lokálních drah. Vznikne na Moldavě

Teplicko – Spolek lokálních drah, tak by se měla jmenovat iniciativa, která chce udržet život na Moldavské a Kozí dráze či na trati Teplice - Lovosice. Spolek má v plánu rozvířit diskuzi o potřebě železniční dopravy a dotlačit státní instituce k větší podpoře lokálek.

Češi a půjčky? Čím lépe se máme, tím více si půjčujeme

Severní Čechy - Před 20 lety dlužil každý Čech v průměru deset tisíc, teď je to 135 tisíc. Z částky, kterou jsme v roce 1997 za rok vydělali, činil dluh osm procent. Dnes z platu na dluh padne procent čtyřicet.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT