Mekkou automobilismu se do budoucna může stát krajské město Ústí nad Labem. Zdejší Spolek pro chemickou a hutní výrobu (Spolchemie) před nedávnem představil membránovou elektrolýzu na výrobu chloru a hydroxidů.

Právě v tomto procesu vzniká jako odpadní látka vodík, který by chemička chtěla využít pro pohon autobusů nebo aut. Nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek tak má šanci stát se palivem budoucnosti Ústeckého kraje.

VODÍK – PALIVO MĚST?

 „Vodík pro nás není odpad, minimálně jeho polovinu používáme při výrobě kyseliny chlorovodíkové, kterou lze využít jako komerční produkt například v elektrochemickém průmyslu,“ vysvětlil výrobní ředitel Spolchemie Jan Dlouhý.

Další polovinu vodíku pak chemička spaluje a vyrábí z něj páru pro energetické využití ve své výrobě. „Hledáme ale větší a efektivnější využití, třeba právě pro stlačování pro pohon automobilů,“ podotkl Dlouhý.

Podle něj ale není produkce vodíku ve Spolchemii tak veliká, aby stačila například pro městskou hromadnou dopravu (MHD) v celém kraji.

„Naše výroba vodíku pokryje spotřeby MHD v Ústí, Děčíně a v Teplicích. Pokud by třeba Ústí mělo zájem se takovéhoto projektu chopit a místo trolejbusu nakoupit vodíkové autobusy, jsme připraveni nabídnout tlakovou stanici a vodík městu dodávat,“ zmínil Dlouhý.

PO VZORU LONDÝNA

Záměry Spolchemie potvrdil i její generální ředitel Daniel Tamchyna. „V Londýně i v Hamburku fungují autobusy na vodík, které jsou daleko lepší než elektromobily. I my tedy připravujeme v tomto směru nějaké projekty,“ naznačil Tamchyna.

Vodík se tak může stát alternativou k obřím zásobám lithia na Cínovci, které lze využít například pro výrobu autobaterií. Vodík je totiž šetrný k životnímu prostředí, vodní páry neprodukují žádné další emise.

Reálnost myšlenky vodíkové dopravy na severu Čech potvrdil i ústecký zastupitel a zastánce alternativních zdrojů energie Martin Hausenblas.

„Minulý týden jsem jednal s automobilkou, která má zájem umístit do Ústí tři vodíková vozidla. Poskytnou je městu, vodík chceme čerpat právě ze Spolchemie,“ prozradil Hausenblas.

Jak je zřejmé, města v kraji se inovacím nebrání. Například radnice v Litoměřicích loni vyměnila svá služební auta za elektromobily. Pořídila jich deset, k tomu čtyři hybridy.

Ústí nad Labem se v dubnu shodlo se zástupci kraje, státu a špičkových firem na vizi města jako chytré metropole. Volné pole působnosti má v Ústí dostat výzkum aut bez řidičů, ultrarychlý přenos dat po celém městě, ale i dálnice D8 vybavená supermoderními technologiemi.

„V Česku se uvažuje o výstavbě testovacího polygonu v režii státu pro autonomní a automatizované vozy. Chtěli bychom, aby takový polygon vznikl v našem kraji, například na některém z rekultivovaných území po těžbě,“ dodala regionální zástupkyně zmocněnce vlády Gabriela Nekolová.