Přibližně desítka starostů z obcí z Litoměřicka a z Ústecka, kterých by se měla stavba moderní železnice dotknout, dorazila v pondělí na krajské zastupitelstvo, aby vyjádřila svůj nesouhlas s navrhovanou změnou zásad územního rozvoje.

„Ten tlustý šanon, který držím v ruce, je celá aktualizace. Když jsme si ji pročetli, tak to podle nás opravdu není podklad, na jehož základě by měli krajští zastupitelé rozhodovat o tak strategickém projektu,“ třímá v ruce téměř deset centimetrů tlustý šanon starostka Hrobců na Litoměřicku Kateřina Hlaváčová. Podle jejího názoru je hodnocení vlivu na životní prostředí uděláno velmi povrchně a všechny námitky obcí z Litoměřicka byly zamítnuty.

„Pořád nám zdůrazňují, že je to jen koridor, kterým ani ta stavba nemusí vést. Když ale chcete koupit parcelu, tak chcete vědět, kde to povede,“ přidal se starosta Židovic z Litoměřicka Miloslav Krejný.

Navrhované vedení, kterým se zabývali krajští zastupitelé, je jediné, které rezortu dopravy prošlo přes ministerstvo obrany. „Od února 2022 se projednává mezi Ústím nad Labem a státní hranicí pouze jedna jediná varianta. My jsme neměli možnost volby, pro mne je to velké zklamání z práce vedení Ústeckého kraje i státu,“ řekla před jednáním starostka Chlumce na Ústecku Veronika Srnková.

Možnost realizovat trať VRT pouze v jedné trase je zdůvodňována bezpečnostními zájmy Česka i našich spojenců z NATO. V Křešicích totiž stojí Měřičský ústav, který není možné přesunout a zasahuje do ostatních variant. „Chceme vás ujistit, že připomínky obcí nebereme na lehkou váhu. VRT přinese Ústeckému kraji potenciál rozvoje,“ reagoval na výtky starostů náměstek generálního ředitele Správy železnic Pavel Hruška.

close Zastupitelstvo kraje projednalo změnu zásad územního rozvoje, která má umožnit stavbu VRT. info Zdroj: Deník/Alexandr Vanžura zoom_in Zastupitelstvo kraje projednalo změnu zásad územního rozvoje, která má umožnit stavbu VRT.

Dohromady vystoupilo téměř 40 diskutujících z řad veřejnosti. Ti nejčastěji kritizovali nedostatečnou a pozdní komunikaci Správy železnic, údajné mlžení ohledně počtu a druhu vlaků, které mají po nové trati jezdit.

Tisíce naštvaných lidí

Ministr dopravy Martin Kupka nabídl obcím vznik pracovních skupin pouhé čtyři dny před plánovaným schválením změny zásad územního rozvoje. Odpůrci nyní již schválené změny navrhovali vrácení podkladů k jejich dopracování. „Hlasování o takové stavbě je neměnitelné na desetiletí, spíše na staletí. Nepovedený zákon můžete poměrně snadno změnit, toto nezměníte. Výsledkem vašeho hlasování mohou být tisíce naštvaných lidí,“ řekl před zastupiteli starosta Malých Žernosek a poslanec za STAN Petr Liška.

Právě STAN byl jedním z klubů, který přijetí aktualizace zásad územního rozvoje kraje nepodpořil a vyzval k dopracování. „Projekt měl být víc ambiciózní. Tak, jak je nyní navržen, nenaplní parametry vysokorychlostní železnice, ani neodvede nákladní dopravu z údolí Labe. Vznikl takový kočkopes,“ přidal se Jiří Baudis z Pirátů.

Odpůrce přijel podpořit z jižní Moravy, kde již aktualizaci zásad územního rozvoje kraje schválili dříve. „Zastupitelé Jihomoravského kraje uvěřili Správě železnic, že vybrali tu nejlepší variantu. Modřicemi to ale bude projíždět padesát metrů od domů. Správu železnic opatření nezajímají, že tam má být třeba překrytí tubusem,“ přiblížil zkušenosti z jižní Moravy Miroslav Novák ze Spolku pro Modřice.

Odpůrci: Znehodnotí to část Ústeckého kraje

Schválená varianta podle odpůrců znehodnotí část Ústeckého kraj i krajské metropole. Pochybnosti budí i náklady a financování stavby, která má podle současných odhadů stát přes 130 miliard, celá síť pak má vyjít na bilion korun. „Jsem zastánce VRTky, ale zkusme zvážit i jiné varianty. Máme tu krásnou přírodu, kvůli které se k nám lidé i stěhují. Nenechme si ji zničit. Když to dopustíme, zbydou nám tu jen ty nechvalné známé Předlice nebo Mojžíř,“ řekla jedna z diskutujících z řad veřejnosti z Ústí nad Labem.

Aktualizaci nakonec podpořilo třicet přítomných zastupitelů. „Teď začíná rozvoj Ústeckého kraje. Zhruba 800 tisíc jeho obyvatel čeká na to, abychom vybudovali infrastrukturu pro příští století a která nám pomůže v tom, abychom se mohli rozvíjet,“ byl po šestihodinovém projednávání aktualizace spokojený hejtman Jan Schiller.

Kraj bude nyní po státu chtít, aby tam, kde to půjde, byla trať zatrubněná nebo jinak skrytá, aby byla minimalizována zátěž hlukem. Zcela opačné pocity měla starostka Chlumce. „Pro nás to asi nebylo překvapení. Nyní budeme mít zastupitelstvo města, kde budu navrhovat podání žaloby k soudu. Od něj budeme požadovat odkladný účinek dnešního rozhodnutí,“ řekl Veronika Srnková.

Již nyní je jasné, že schválením změny zásad územního rozvoje krajskými zastupiteli boj o trasování vysokorychlostní železnice v Ústeckém kraji neskončí. Starostové z obcí protestujících proti schválené variantě již před jednáním avizovali, že v případě souhlasu krajských zastupitelů jejich rozhodnutí napadnou u soudu, před kterým by je měla zastupovat kancelář Frank Bold. Ta se na podobné případy specializuje.

Ministr dopravy Martin Kupka čelil v Ústí kritice kvůli VRTce | Video: Deník/Jaroslav Balvín

„Minulý týden jsme na zastupitelstvu schválili vyčlenění finančních prostředků na boj proti schválené změně zásad územního rozvoje,“ jasně popsala další vývoj starostka Hrobců Kateřina Hlaváčová.

Tato obec z Litoměřicka má na právníky připraveno půl milionu korun. Dalších 300 tisíc přidají například Židovice, s penězi na právní zastoupení se chystají připojit i další obce a města, například Chlumec z Ústecka. Reálně by tak mělo být na právníky a odborné posudky k dispozici jeden až jeden a půl milionu korun.