O zrušení miliardového kontraktu na dodávku 161 autobusů pro Dopravní společností Ústeckého kraje (DSÚK) usiluje firma SOR Libchavy. Výrobce autobusů už podal Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh, ve kterém požaduje zrušení kupní smlouvy mezi DSÚK a společnostmi Zliner a Scania. Podle SOR jsou autobusy předražené.

SOR ve svém návrhu vysvětluje, že původní soutěž měla podle jeho názoru nezákonně nastavené zadávací podmínky, a proto se jí nezúčastnil. Než ale antimonopolní úřad ve věci rozhodl, DSÚK soutěž zrušila a oslovila napřímo Zliner a Scanii.

V prvním podání na antimonopolní úřad napadl SOR hlavně technické parametry, které těsně vylučovaly možnost podání nabídky s jeho autobusy. Šlo například o kapacitu akumulátoru, typ vnitřního osvětlení nebo délku karoserie. S vylučováním kvůli délce karoserie má SOR zkušenosti z jiné zakázky v Ústeckém kraji. Šlo o minimální délku trolejbusu pro ústecký dopravní podnik, kterou SOR o několik centimetrů nesplnil. Tento tendr nakonec ÚOHS zrušil.

Autobusy Iveco Crossway LE na podzim koupil také ČSAD MHD Kladno. Za čtyři vozy zaplatil 20 milionů s DPH.
Nové autobusy pro Ústecký kraj stojí podstatně více než jinde

„Zahájili jsme dvě správní řízení, a to ve věci smluv na nákup linkových autobusů pro regionální dopravu v oblasti Ústeckého kraje. V prvním případě jde o částečně nízkopodlažní autobusy délky 10,5 metru, v druhém případě o autobusy délky 12 metrů,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

DSÚK podepsala smlouvy v případě Scanie 28. prosince loňského roku, 3. ledna pak se Zlinerem, který má dodat autobusy Iveco. Krajská dopravní společnost nejprve zveřejnila rámcovou smlouvu, minulý týden pak i kupní na všech 161 autobusů.

Podezření na chybná data podpisů

SOR se v návrhu domnívá, že smlouvy byly antedatovány a že byly ve skutečnosti podepsány až poté, co dorazily jeho námitky. Kraj by se tak vyhnul blokační lhůtě pro podpis, kterou stanovuje zákon o zadávání veřejných zakázek.

Krajská dopravní společnost to ale odmítá. „Základem veřejné zakázky bylo uzavření rámcové dohody. Následně bylo nutné dojednat konkrétní dovybavení autobusů přídavným zařízením. Pak mohlo dojít k odeslání výzvy dodavatelům k uzavření kupní smlouvy, kde byly z jejich strany doplněny požadované údaje. DSÚK má stejně jako ostatní subjekty za povinnost zveřejnit smlouvy do 30 dní od jejich podpisu, což dodržela, a toto zveřejnění nijak nesouvisí s uzavřením rámcových dohod,“ namítl ředitel DSÚK Milan Šlejtr.

Kontrakt podle něj zatím běží dál, na smlouvě s dodavateli se nic nemění. „Skutečnost, že společnost SOR podala na ÚOHS návrh na zákaz plnění smlouvy, zatím nijak neovlivnila platnost rámcové dohody ani kupních smluv,“ doplnil Šlejtr.

Dolní vstup do ústecké zoologické zahrady.
Ústecká zoo chce postavit lanovku, parkoviště, buduje nová terária pro anakondy

Jeden 12metrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde o 71 autobusů Scania Citywide LE (12 m) a o 90 autobusů Iveco Crossway (10,5 m).

Vozy jsou výrazně dražší

Deník už dříve upozornil, že cena za nové vozy je výrazně vyšší než u jiných zakázek, a to zhruba o dvě třetiny. „Postup zadavatele, který vyústil až v nákup hrubě předražených autobusů, je tak nejen v rozporu se zásadou zákazu diskriminace a zásadou transparentnosti, ale i se zásadou hospodárnosti a účelného využití veřejných prostředků,“ uvedl SOR v návrhu pro antimonopolní úřad. Zároveň poslal Ústeckému kraji i nabídku na své autobusy za výrazně nižší ceny.

DSÚK tvrdí, že ceny nelze porovnávat, protože autobusy jsou jinak vybavené. „DSÚK nastavila kritéria tak, aby autobusy byly kvalitní. Nelze srovnávat cenu octavie za 300 tisíc s octavií za 700 tisíc korun, i když jsou na první pohled stejné,“ řekl serveru iDnes.cz krajský radní Komínek. Podle něj i kvůli kvalitě odmítla DSÚK převzít vozy SOR od BusLine. „Po třech letech na linkách v kraji byly nepoužitelné,“ dodal radní. „DSÚK jako příspěvková organizace je striktně vázána zákonem o veřejných zakázkách a je limitována nabídkami, které v řízení dostane. Dalším faktorem jsou požadované podmínky, jako je třeba kompletní vybavení autobusů či nastavení sankcí,“ poznamenal Šlejtr a doplnil, že společnost SOR Libchavy podala jednostránkovou nabídku, která neobsahovala původní požadavky ze zadávací dokumentace.