VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z památníku je vrak do šrotu

Ústí nad Labem – Měl to být pomník, který by uctíval památku tragicky zahynulých lidí při největší tramvajové nehodě v historii. Ale místo toho se poslední ústecká tramvaj T2 rozpadá a hnije v útrobách předlického depa. Vedení dopravního podniku uvažuje, že vrak pošle do šrotu.

21.2.2014 4
SDÍLEJ:

Poslední ústecká tramvaj, kterou koupil ústecký dopravní podnik za 20 tisíc teď chátrá v depu.Foto: Deník/Karel Pech

Původně ústecký vůz T2 v březnu 2007 dopravní podnik koupil v Liberci.

„Na základě jednání mezi naším a libereckým dopravním podnikem jsme se domluvili, že tramvaj nám prodají za odvoz. Stál asi dvacet tisíc korun," řekl ředitel dopravního podniku Radek Chobot.

Nejtragičtější tramvajová nehoda v republice
Po válce byly tramvajové tratě v Ústí nad Labem poničené bombardováním a doprava ochromená, ale město ji tehdy brzy obnovilo. 13. července 1947 na Bukově jeden z plně obsazených vozů havaroval. Bilance této nehody je více než tragická. Zemřelo 30 lidí, těžce zraněných bylo 45 a lehce pak dalších 31 lidí. Tramvaj vyjížděla z Telnice a kvůli přeplněnosti a vadným brzdám nabrala až 70 kilometrovou rychlost. Katastrofě nikdo nemohl zabránit. Cestujícími byli převážně výletníci, kteří navštívili ústecké okolí a vraceli se zpět do města.

Vedení společnosti plánovalo tramvaj opravit do historické podoby.

„Původním záměrem bylo tramvaj umístit na kruhovou křižovatku na Bukově, která je místem největší nehody tramvaje v české historii," řekl Radek Chobot. Sloužila by zde jako pomník třem desítkám lidí, kteří v roce 1947 v těchto místech přišli o život.

Tramvaje, které dnes už nejsou.Reziví v Předlicích

Od března 2007 však vůz stojí v předlickém depu, kde se o něj nikdo nestará a neudržuje ho. Po čtyřech letech, kdy byla tramvaj vystavena přírodním živlům, nad ní nechala firma vybudovat provizorní přístřešek, ale postup rzi se tak nezastavil. Nyní nad tramvají není ani přístřešek.

Peníze na potřebnou rekonstrukci vedení dopravního podniku nemá. „Odhaduji, že částka by se pohybovala v řádech milionů korun," uvedl Radek Chobot.

Jenže současnou prioritou společnosti je obnovení vozového parku trolejbusů a autobusů.

„Nemáme další volné finanční prostředky, které bychom mohli na opravu tramvaje uvolnit," doplnil Chobot. Podle něho peníze v minulosti slíbili i ústečtí radní, ale zatím o ničem nerozhodli.

Třetí největší tramvajový provoz
Městské ústecké zastupitelstvo roku 1895 rozhodlo o zřízení kolejové dráhy a rok na to udělilo rakouské ministerstvo drah městu Ústí koncesi k jejímu provozování. Tramvaje měly svoji premiéru v sobotu 1. července roku 1899. Tradiční trať vedla z Předlic přes centrum do Krásného Března. Druhá linka jezdila od divadla až na Bukov. Dohromady tratě měřily devět kilometrů. Po vypršení desetiletého pronájmu provoz elektrického podniku odkoupilo samo město, a tím začal prudký rozvoj tramvajové dopravy. Na přání obyvatel byla bukovská linka rozšířena k hlavnímu nádraží a projektovány dálkové tratě do Trmic a Neštěmic. Ve dvacátých letech se tratě rozšířily ještě dále. Nejvytíženější tratě byly zdvojkolejňovány a zastávek se dočkaly Vaňov a Chabařovice. Přibyla také okružní jízda čtvrtí Klíše. Vrcholem modernizace byl rok 1936, kdy ústecké tramvaje poprvé překonaly Labe a namířily na Střekov. Těsně před druhou světovou válkou byl pod tlakem okolností ukončen rozvoj tramvajové dopravy. V té době délka tratí dosahovala 47 km. Po Praze a Brně šlo o nejrozsáhlejší tramvajový provoz v Česku.

Tramvaj chtěl jeden zájemce i koupit, ale nakonec se s dopravním podnikem nedohodl. Podle ředitele neskončí ani v muzeu, ale nejpravděpodobněji ve sběrně kovů. „Sešrotování nás nebude nic stát, naopak za něj dostaneme nějakou částku v hodnotě kovů."

Nostalgie

Ne všem se nápad líbí. Na Facebooku vznikla komunita Za zachování jediné tramvaje v Ústí nad Labem, která se snaží bojovat za záchranu T2. Její organizátoři zde tvrdí, že do dopravního podniku se vydali i dobrovolníci z řad deváťáků. Chtěli údajně s opravou tramvaje pomoci.

Konec tramvají v Ústí
Prvním znakem útlumu bylo zrušení tratě do Telnice. Později skončila i vaňovská trať. Přesto byly tramvaje stále nosným systémem MHD. Situace se změnila na začátku 60. let, kdy se odehrál spor mezi městem a dopravním podnikem ohledně nákupu nových vozů T2. Dopravní podnik se požadovaných 30 vozů nedočkal a město odsouhlasilo likvidaci tramvajového provozu. Ten tehdy pokrýval 80 procent potřeb města. Namísto toho se zavedla autobusová doprava, ačkoli dopravní podnik neměl dostatek vozů. Kvůli tomu souhlasil s převedením dopravy na tehdejší ČSAD Ústí n. L. Pozdější snahy o zpětné převzetí provozu do rukou dopravního podniku byly neúspěšné. V roce 1963 byla zrušena trať do Chabařovic, následovaly Klíše, Všebořice a Střekov. Konec tramvají v ulicích Ústí nad Labem nastal v roce 1970.

Ústečané nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy se ulicemi proháněly tramvaje. „Pamatuji si legendární T dvojky. A to nebylo jen tak, měli jsme tramvajový provoz srovnatelný s evropskými zeměmi. Měli jsme se čím chlubit," tvrdí pamětník Jiří.

„Pamatuji si tramvaje spíš jako dítě. Když jsem se vrátila ze studií, provoz se pomalu ukončoval. Trolejbusy jsou také dobré, ale tramvaje měly své kouzlo," zavzpomínala seniorka.

Autor: Redakce

Místo události:
21.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 20 000 Kč Svářeči Svářeč. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Za Válcovnou č.p. 465/49, Předlice, Ústí nad Labem., Požadujeme : praxi v oboru, platný svářečský průkaz, státní zkoušky ČSN 287.1, alespoň některá z metod 141,135,311,111, manuální zručnost a ochota učit se novým věcem, samostatnost, přesnost, svědomitost, odpovědnost, pečlivost., Nabízíme: mzdu 20 000 - 30 000,- Kč., stravenky, pracovní poměr na dobu určitou s možností změny na neurčitou. , Zájemci si mohou telefonicky sjednat osobní jednání.. Pracoviště: Elte, s.r.o., Za Válcovnou, č.p. 465, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Hana Kovářová, +420 475 351 469. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 32 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič nákladního vozidla pro tuzemskou prodejnu. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 32000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Na Luhách č.p. 1254/5,, Ústí nad Labem., Náplň práce: přepravy se budou provádět pouze v CZ s tím, že řidič bude každý den doma., Požadujeme: nižší střední vzdělání, řidičské oprávnění sk. C,E., platný profesní průkaz, digitální karta řidiče, praxe 1 rok. , Nabízíme: mzdu 32 000 - 35 000,- Kč., řidič bude finančně ohodnocen hrubou mzdou + příslušné diety, firemní tarify mob. operátora. , Kontakt: osobně na uvedené adrese.. Pracoviště: Kareka, spol. s r.o., Na Luhách, č.p. 1254, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Gabriela Pokorná, +420 724 269 391. Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 25 000 Kč Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech Truhlář - nábytkář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 29000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce: Drážďanská 838/74a, Ústí nad Labem - Krásné Březno. , Požadujeme: vyučení, praxi v oboru, samostatnost. , Kontaktní osoba: Daša Tesařová, tel. 725927430 (volejte mezi 8:00 a 14:30 h), e-mail tesarova@cadre.cz. Pracoviště: Cadre s.r.o., Drážďanská, č.p. 838, 400 07 Ústí nad Labem 7. Informace: Daša Tesařová, +420 725 927 430. Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 20 000 Kč Stavební technici přípravy a realizace investic, inženýringu Přípravář stavební. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Hliňany č.p. 18, Řehlovice, Ústí nad Labem. , Požadujeme : SŠ/VŠ v oboru, praxe výhodou, vhodné i pro absolventy, práce na PC (MS Office, CAD, MS Project, SolidWorks výhodou, schopnost číst technickou a výkresovou dokumentaci k projektu, analytické schopnosti,schopnost vidět souvislosti a mít nadhled, komunikativnost, flexibilita, ŘP skupiny B., Nabízíme : mzdu 20 000 - 30 000,- Kč., stravné, 25 dní dovolené, příspěvek na životní nebo penzijní připojištění, služební automobil, telefon., Kontakt: zájemci se mohou hlásit na e-mail.. Pracoviště: Klement a.s. - 01, 400 02 Ústí nad Labem 2. Informace: Jana Macibobová, .

Radim Bzura.
AKTUALIZOVÁNO

Lídr na kandidátce Svobodní a nezávislí Radim Bzura odpovídá na dotazy čtenářů

Mráz na podzim. Ilustrační foto.
16

Noc na středu byla nezvykle chladná, padla stovka teplotních rekordů

FOTO: To se nemělo stát! Restauraci Dvojhradí v oboře Mstišov zničily plameny

Dubí – Známá restaurace zámeček Dvojhradí v lesní oboře Mstišov u Dubí skončila v plamenech. Podle očitých svědků lehla skoro celá popelem. Požár vypukl kolem druhé hodiny ranní a zaměstnal několik jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů z Teplicka.

Větší rotace hráčů bude naše výhoda, věří kouč Pištěcký

Ústí nad Labem /ROZHOVOR/ - Ve středu 26. září startuje nová sezóna pro ústecké basketbalisty. Před domácím zápasem s Pardubicemi promluvil trenér Slunety Antonín Pištěcký.

Rozruch kvůli Matiční začal před dvaceti lety. Plot stál jen pár týdnů

Ústí nad Labem - Bariéru oddělující v ulici starousedlíky a přistěhovalce radnice po kritice rozebrala. 

FOTO: Tenis si zahrál i host z Japonska

Ústí nad Labem - Pěkné tenisové souboje a speciální host tak vypadl 19. ročník tradičního tenisového turnaje lékařů, zdravotníků a hostů ve čtyřhrách Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem. Na 28 hráčů se sešlo na tenisových dvorcích TK Spartak Ústí nad Labem. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT