VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018 3
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 500 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce: stavby po celé ČR - doprava zajištěna., Požadujeme: praxi v oboru., Kontakt: telefonicky si sjednat osobní jednání.. Pracoviště: Tomáš brauner, U Panského dvora, č.p. 984, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Tomáš Brauner, +420 608 302 633. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 14 960 Kč Odborní účetní všeobecní Účetní. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14960 kč, mzda max. 22550 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Ústí nad Labem., Jedná se o pracovní místo účetní v DOZP Severní Terasa. Uchazeč musí prokázat odbornou kvalifikaci předložením dokladu o dosaženém vzdělání. Pro výkon práce vyžadujeme ukončené střední vzdělání s maturitní zkouškou ekonomického směru nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou jiného směru + rekvalifikační kurz v oboru účetnictví nebo úplné střední vzdělání s maturitní zkouškou jiného směru + minimálně 5 let praxe v oboru účetnictví. Pracovní poměr na dobu určitou s možností dalšího prodloužení. Zkušební doba 3 měsíce. Pracovní doba 40 hod/týden. Platové zařazení: 7. plat. třída dle NV č. 564/2006 Sb. v platném znění, platový stupeň dle délky započitatelné praxe podle ZP + osobní ohodnocení + čerpání benefitů ze Sociálního programu zaměstnavatele, zvláštní prémie, čerpání benefitů ze sociálního programu, podnikové stravování, 5 týdnů dovolené., Kontakt: strukturované životopisy zasílat na e-mail: personalni@dozp-ul.cz. Pracoviště: Dozp ústí nad labem, p. o. - 01 (sídlo), Čajkovského, č.p. 1908, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Ilona Fryčová, +420 475 666 610. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní technik 18 100 Kč Zubní technici Zubní technik/technička. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18100 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Velká Hradební 3385/9, 400 01 Ústí nad Labem., Požadujeme: středoškolské vzdělání. , Nabízíme: mzdové ohodnocení 18 100 - 35 000,- Kč. nástup možný ihned., Kontakt: osobně dle tel. objednání.. Pracoviště: Dentis, spol. s r.o., Velká Hradební, č.p. 3385, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Daniel Šramčík, +420 739 230 042. Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 13 350 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka indické kuchyně. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13350 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Masarykova č.p. 1487/60, Ústí nad Labem., Požadujeme: kuchařský diplom, zkušenostní certifikát indické kuchyně., Nabízíme: mzdu 12 700,- Kč., podnikové stravování., Hlásit se osobně na uvedené adrese od 11.00 - 17:00 hod.. Pracoviště: Mohammed al emran - 02, Masarykova, č.p. 1487, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Emran Mohammed al, .

Editor Deníku Michal Dvořák.

Komentář Michala Dvořáka: Slovo má stále velkou moc ničit lidem životy

Eva Bohátková má opět úsměv na tváři.

Osudem zkoušená Eva Bohátková: Bez Spirály bych byla na dně

Šok! Další rána pro ústeckou Slunetu, v týmu končí univerzál Stevanovič

Ústí n. L. - Jen pár hodin po vydřené výhře s USK Praha musí řešit basketbalisté Ústí nad Labem další problém. Znovu je na vině odchod hráče, tým tentokrát opouští univerzál Marko Stevanovič.

Exředitel dotačního úřadu Petr Kušnierz je venku z vězení

Ústecký kraj - Bývalý ředitel úřadu Regionálního operačního programu (ROP) Severozápad Petr Kušnierz je z vězení na svobodě.

FOTO: Na Mikuláše čekal v Roudníkách plný sál

Roudníky - Mikuláš se svou družinou navštívil kulturní dům v Roudníkách, kde je očekával plný sál návštěvníků pestrého odpoledne.

Už nemůžu. Sebevraždu letos spáchalo už 60 lidí

Ústecký kraj - Hrozivá čísla děsí policisty i psychiatry v Ústeckém kraji.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT