VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018 3
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 12 600 Kč Pomocníci v kuchyni Pomocný/ná kuchař/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12600 kč, mzda max. 13500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Petrovice 108., Náplň práce: příprava salátů, dezertů, pomocné práce při přípravě jídel., Požadujeme: základní vzdělání, hygienické návyky., Nabízíme: mzdu 12 600 - 13 500,- Kč., Kontakt: telefonicky dopoledne.. Pracoviště: Rfr trade s.r.o., 403 37 Petrovice u Ústí n.Labem. Informace: Patrik Doležal, +420 602 420 450. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 25 000 Kč Obsluha strojů a zařízení na výrobu koksu Pracovník obsluhy výrobní linky na dřevěné brigety. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Chabařovice, Smetanova 683, areál LogisticPark Zdemar., Pracovní náplň:, Obsluha výrobní linky na dřevěné brikety, Třídění štěpky, Drobné opravy na strojích, údržba strojů, Profil uchazeče:, Ukončené min. SOU - strojního směru výhodou, ŘP sk. B, C, Praxe na obdobné pozici výhodou, nikoli podmínkou, Časová flexibilita, Spolehlivost, zodpovědnost, Nekuřácké pracoviště, Bydliště v ÚL a blízkém okolí, Nabízíme:, Práci na hlavní pracovní poměr, Nástup možný ihned nebo dohodou, Dobré finanční ohodnocení, Stabilitu a zázemí společnosti , Místo výkonu práce Chabařovice, Kontakt: na e-mail.. Pracoviště: Zdemar ústí nad labem s.r.o., Smetanova, č.p. 683, 403 17 Chabařovice. Informace: Denisa Gaislerová, +420 725 215 533. Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 80 Kč Pomocníci v kuchyni Pomocná síla v kuchyni. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč, mzda max. 90 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Hotel Ostrov, Ostrov 12, Tisá., Náplň práce: úklid kuchyně, mytí nádobí a pomocné přípravné práce v kuchyni., Požadujeme: vyučení nebo základní vzdělání, samostatnost; pečlivost; důkladnost; smysl pro pořádek, čistotu a detail, bezúhonnost, dobrý zdravotní stav., Nabízíme: pracovní smlouvu na dobu neurčitou nebo dohodu o provedení práce, mzdu 80 - 90 Kč/ hod, podnikové stravování, možnost přespání. Po zapracování zvláštní prémie., Kontakt: prosíme o zaslání životopisu na email: johana.stroblova@hotelostrov.com.. Pracoviště: Insulo s.r.o. - 02: hotel ostrov, Ostrov, č.p. 12, 403 36 Tisá. Informace: Johana Štroblová, +420 475 222 428. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Specialista financí 22 500 Kč Ostatní odborní pracovníci v oblasti účetnictví a ekonomiky Ekonom. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22500 kč, mzda max. 24500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Ústí nad Labem , Pracovní náplň:, postupování faktur na faktoringovou společnost, administrace související s faktoringem, tvorba reportů, plánování dlouhodobého cash-flow , zpracování denního cash-flow , návrhy plateb, Požadujeme:, Minimálně SŠ, VŠ výhodou - nejlépe ekonomického směru, MS Excel - dobrá znalost (práce s kontingenčními tabulkami), Powerpoint - uživatelská znalost , anglický jazyk - výhodou, Nabízíme:, pracovní poměr na dobu určitou 1 rok, s možností dalšího prodloužení , pracovní pozice vhodná pro absolventy ekonomických směrů VŠ , zvýhodněné stravování, pracovní doba 37,5 h týdně, 5 týdnů dovolené, možnost využívat podnikové rekreační zařízení v Krkonoších za nízkou cenu, dostupnost pracoviště v centru Ústí nad Labem - vazba na MHD a vlak, věrnostní bonus dle firemních pravidel, příspěvek na penzijní připojištění, Kontakt: osobně: každý všední den mezi 08:00-15:00 hodinou, pers. odd. Revoluční 1930/86 v Ústí nad Labem, emailem: hlavkova@cssas.cz. Pracoviště: Css, a.s., Revoluční, č.p. 1930, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Jana Hlávková, +420 477 163 107.

Fešáci pokřtili nové dvojcédéčko.
32

FOTO: Fešáci pokřtili cédéčko a chystají písně pro vnoučata

Parní lokomotiva Rosnička
6

Výročí Československa si připomíná i železnice. Jak se jezdilo před sto lety?

Některé praktiky v pohřebnictví hraničí s vyhrožováním a vydíráním

Ústecký kraj /ROZHOVOR - Současný nájemce krematoria v krajském Ústí nad Labem Jiří Šauer popisuje, jak probíhají převozy zesnulých po republice. Mluví také o údajném vydírání mezi pohřebními službami.

Chleba jíme méně než kdysi. Kvůli neúrodě zdraží

Severní Čechy /INFOGRAFIKA/ - Chleba musí nejen pěkně vypadat. Má být i propečený, aby při poklepání na spodní stranu zazvonil.

Pozor na dálnici D8. Silničáři tu opravují kanalizaci

Ústecko – Pokud v sobotu (20.10.) vyjedete do Drážďan, sundejte nohu z plynu na dálnici D8 mezi 40. a 48. kilometrem.

Nebezpečná klíšťata. Encefalitidou nakazila meziročně o čtvrtinu víc lidí

Severní Čechy - Klíšťovou encefalitidou se ke konci září nakazilo o čtvrtinu lidí víc než loni. Nahlášeno bylo 540 případů, více je také nemocných s boreliózou. Vyplývá to ze statistika Státního zdravotního ústavu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT