VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018 3
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 15 000 Kč

Zubní lékaři Lékař stomatolog. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Velká Hradební č.p. 3385/9, 400 01 Ústí nad Labem., Požadujeme: vysokoškolské vzdělání., Nabízíme: mzdu 15 000,- Kč., Zájemci se mohou hlásit na uvedené adrese.. Pracoviště: Dentasmile ul s.r.o., Velká Hradební, č.p. 3385, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Miroslav Růžička, +420 602 234 895.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 25 000 Kč

Zubní lékaři Lékař - stomatolog. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Velká Hradební č.p. 3385/9, 400 01 Ústí nad Labem., Požadujeme: vysokoškolské vzdělání, znalost AJ, RJ, ČJ -pasivně, uspěšně zakončené aprobační zkoušky nebo lékaře absolventa s ukončeným vzděláním v ČR, případně lékaře s praxí. , Nabízíme: mzdu 25 000 - 45 000,- Kč., Zájemci se mohou hlásit na uvedené adrese nebo zasílat životopis na uvedený e-mail.. Pracoviště: Dentasmile ul s.r.o., Velká Hradební, č.p. 3385, 400 01 Ústí nad Labem 1. Informace: Miroslav Růžička, +420 602 234 895.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zdvihacích a 24 000 Kč

Obsluha zdvihacích a skladovacích zařízení Řidič zdvihacích zařízení - dispečer. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Přístavní č.p. 432/8, Krásné Březno, Ústí nad Labem., Náplň práce: obsluha překladače., Požadujeme: vyučení, ŘP skup. C nebo T, v případě skup. B praxe 5 let, samostatnost, flexibilita., Nabízíme: stravenky, týden dovolené navíc, roční finanční bonusy, odborné zaškolení, zázemí a stabilitu velké společnosti, nástup ihned nebo dohodou., Kontakt: telefonicky si sjednat osobní jednání.. Pracoviště: Metrans, a.s. - ul, Přístavní, č.p. 432, 400 07 Ústí nad Labem 7. Informace: Šárka Mikulová, +420 267 293 185.

Služby - Služby Ostatní pomocní a nekvalifikovaní 13 500 Kč

Ostatní pomocní a nekvalifikovaní pracovníci ve službách jinde neuvedení Pomocný pracovník kavárny Mateřského centra. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:Dům pokojného stáří svaté Ludmily, V Aleji č.p. 434,Chabařovice., Náplň práce:, - péče o děti v předškolním zařízení (dohled, výpomoc při oblékání, při jejich hygieně…), - obsluha návštěvníků kavárny CPR Ovečka (prodej zboží a výrobků, výběr vstupného do herny), - příjem ústních a telefonických objednávek pronájmu prostorů CPR Ovečka, - výkaznictví o prodeji a zodpovědnost za stav zboží (množství, datum spotřeby), - výpomoc při organizování kulturních akcí centra, tematické úpravy centra , - úklid prostor MC CPR Ovečka, třídění odpadků, vyvážení popelnic, , Požadované dovednosti a osobnostní předpoklady:, - časová flexibilita a spolehlivost (dvousměnný provoz, otevírací doba 7:30-18:30h), - psychická stabilita, schopnost týmové spolupráce, - motivaci k práci, samostatnost, zodpovědnost, - trestní a morální bezúhonnost, - zdravotní způsobilost, - kreativita a ochota učit se novému., , Životopis zašlete na email polakova@charitausti.cz nejdéle do 23.8.. Pracoviště: Oblastní charita ústí nad labem - centrum pro rodinu ovečka, Poláčkova, č.p. 3236, 400 11 Ústí nad Labem 11. Informace: Jana Poláková, +420 731 402 482.


Kombajny v Ústeckém kraji vyjely ve Straškově na Litoměřicku do polí letos o tři neděle dříve než je obvyklé.
8

Bídná úroda: bude méně máku i obilí, řepka si polepší

Ilustrační foto

Motorkář se při bouračce těžce zranil, zasahovat musel vrtulník

AKTUALIZOVÁNO

V Chomutově se s vojenskými poctami rozloučili s vojákem, který padl na misi

Chomutov /FOTOGALERIE/ - „Martine, v našich srdcích zůstaneš navždy jako hrdina,“ zaznělo od blízkých přátel při posledním rozloučení.

FOTO: Břišní tanečnice pobavila Malý Hamburk. Tancovala na hit AC/DC

Ústí nad Labem - Další kolo koncertů v Městských sadech odstartovala v neděli odpoledne pop-rocková kapela Sabrage z Pardubic. 

109 kilo, 196 cm, to je opravdu kus chlapa. Kádr Slunety je kompletní

Ústí nad Labem - Basketbalisté Slunety hlásí poslední letošní posilu ze zahraničí. Na pozici vysokého křídla přichází Kayel Locke.

Ústí trápí značný úbytek obyvatel a místní části, které se uzavírají do sebe

Ústí nad Labem - Ústi poprvé představilo, jak by měl vypadat nový územní plán.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT