„Důvodem je pokles cen ropy, který v posledním týdnu nabral dlouho nevídané obrátky,“ říká ekonom Lukáš Kovanda. Ropa typu Brent se v současné době prodává za cenu o zhruba dvacet dolarů za barel nižší, než na začátku října, kdy dosahovala až 86 dolarů.

Svůj podíl na zlevňování ropy má podle Kovandy americký prezident Donald Trump, který i po uvalení sankcí vůči Íránu povolil osmi zemím dovážet tamní ropu. Výpadek dodávek íránské ropy tak nenastal v takové míře, který trhy předpokládaly. 

Na území České republiky omezuje pokles cen slábnoucí koruna a obvyklé třítýdenní zpoždění. Nejvýraznější zlevnění by tak mělo teprve přijít.

„Firmy těží z dobré ekonomické situace obyvatelstva a nízké nezaměstnanosti a otálejí s promítnutím poklesu cen ropy do cen pohonných hmot. Nicméně je jen otázkou času, kdy je silný konkurenční tlak mezi tuzemskými benzínkami ke snížení marží přiměje,“ vysvětluje Kovanda.

Zlevňování benzínu a nafty by tak mělo pokračovat  i v příštím týdnu. Litr benzínu by měl být přibližně o dalších dvacet haléřů levnější, cena nafty by měla klesnout o pět až deset haléřů na litr. I nadále se tak bude prohlubovat rozdíl mezi oběma cenami, který je již nyní nejvyšší od března roku 2015.

„Situace, kdy je nafta dražší než benzín, je v ČR poměrně nezvyklá. V letech 2016 a 2017 vůbec nenastala. Může za nyní nynější nástup topné sezóny, neboť topná nafta slouží k produkci tepla, a také to, že petrolejová frakce, která se do nafty přidává za účelem dosažení její předepsané kvality, je letos dražší než v uplynulých letech,“ dodává Kovanda.